Nu är man på fel väg i Uppsala – igen

Förslaget om förändrad trafik i city ger ett mindre attraktivt centrum, skriver Ola Lindberg.

Trafikförslaget flyttar bara trafikstockningarna till andra delar av staden, skriver Ola Lindberg.

Trafikförslaget flyttar bara trafikstockningarna till andra delar av staden, skriver Ola Lindberg.

Foto: Christine Richter

Insändare2021-06-18 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu tänker de styrande politikerna skära av huvudpulsådern i Uppsalas stadstrafik genom att begränsa framkomligheten på Kungsgatan. 

Det kommer att innebära ett mindre attraktivt centrum och på så sätt försämra för de näringsidkare som för närvarande orkar att bedriva handel i ett snart utdöende centrum.

Förändringsförslaget är väldigt komplext då man tänker flytta trafiken till andra gator, Väderkvarnsgatan, Dragarbrunnsgatan och Stationsgatan. Redan idag klarar inte dessa gator av den befintliga trafiken utan regelbundna trafikstockningar. Rickard Malmström var minst sagt otydlig när han försökte förklara vinsten med detta. Enligt honom skulle detta reducera hastigheten på Väderkvarnsgatan där trafiken knappt rör sig under stora delar av en dag.

Huvudskälet för ändringen sägs vara partikelproblematiken på Kungsgatan. Genom denna åtgärd förbättras säkert statistiken på Kungsgatan men partikelproblemen och trafikstockningarna flyttas istället till andra delar av staden. Kommunens egna utredningar visar också att det främst är bussarna som utgör huvudproblemet.

Att man inte angriper huvudproblemet är en gåta för mig eftersom det enligt genomförda utredningar är bevisat att det är dagens bussar som förorenar mest och är den största miljöboven.

En mycket bättre åtgärd är att regionen satsar på vätgasbussar och på dem partikeldämpande åtgärder. Inte minst i ljuset av att EU inte heller klassar biogasfordon som miljövänliga.

Förändringsförslaget av trafiken på Kungsgatan är ännu ett bilfientligt populistiskt förslag från MP som måste stoppas.