När får vi billigare årskort?

Varför dröjer det billiga årskortet för pensionärer, skriver Carl-Gustaf Rudholm

Varför dröjer det billiga årskortet för pensionärer, skriver Carl-Gustaf Rudholm

Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv

Insändare2020-05-20 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innan valet 2018 lovades av dagens ansvariga politiker (som efter valet bildat en minoritetssammansatt ledning) att pensionärer skulle få köpa ett årskort på Uppsala Trafiks linjer billigare, detta löfte skulle genomföras inom rimlig tid (närtid). Närtid är för de flesta av oss närmaste månad/kvartal. 

Summan som nämndes var 150:-/mån eller gratis. Jag har fått lära mig, lova inget om du inte kan genomföra det. Nu menar vissa politiker här i Uppsala att det ska ske inom mandatperioden som sträcker sig fram till nästa val 2022. Jag undrar, varför det, vad ska bli billigare? Hur motiverar ni er inaktivitet? 

Jag vet att politik är att ”ta och ge”, men uttalade löften till väljarna inför ett val måste omsättas i förhandlingar och fastställas med ett beslut som ska tas inom närtid.  Idag åker jag som pensionärer med egen bil, men om ert löfte införlivas börjar säkert jag  åka kollektivt. Jag vet att pandemin som nu sprids i samhället inte möjliggör något mer omfattande resande, men det kommer en tid även efter den. 

'Jag vill gärna delta i miljö- och klimatarbetet, men priset 4950:-  för ett årskort på UL:s bussar gör att jag använder bilen istället. Summan motsvarar ungefär halva min bensinkostnad per år.