Modernisera väg 600 till ett alternativ för alla

Detta projekt skapar värde för samhällena norr om Uppsala.

Lösningen som presenteras är en bra kompromiss, skriver Dean McGowan.

Lösningen som presenteras är en bra kompromiss, skriver Dean McGowan.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2021-08-08 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har varit en del negativa inlägg i debatten när det gäller den föreslagna cykelbanan längs väg 600. Jag bor i Björklinge och har cyklat till och från Uppsala i flera år. Jag har upplevt flera incidenter där distraherade, otåliga eller oerfarna förare har tagit risker och skapat farliga situationer. Trafikverkets projekt för att modernisera gamla E4:an till en väg som på ett säkrare sätt kan användas av olika trafikanter är något jag ser som positivt. 

En helt avskild cykelbana skulle vara den optimala lösningen, men efter att ha deltagit i Trafikverkets samrådsmöten respekterar jag att detta inte är realistiskt på grund av de ökade kostnaderna och den omvandling av jordbruksmark till asfalt som detta skulle innebära. Lösningen som presenteras är en bra kompromiss.

Cykelvägen ger inte bara en säker miljö för vuxna som pendlar till jobbet, utan gör också att familjer kan ge sig ut på utflykter till exempelvis Sandviksbadets friluftsområde, fotbollsgolf och naturområdet i Högsta. Det kommer också att ge ett säkrare alternativ för ungdomar som cyklar till fritidsaktiviteter som ridskolan.

Ombyggnationen av väg 600 kan resultera i mindre förseningar för fordon som reser norrut, men denna väg är samtidigt en av de rakaste i Uppland med goda möjligheter att ta sig förbi långsam trafik. För förare som känner sig obekväma att göra detta finns det ett utmärkt alternativ 3,5 km österut: E4:an. Skillnaden i restid är om man jämför bara +/- 2 minuter från Björklinge till varsomhelst i Uppsala.

Detta projekt skapar värde för samhällena norr om Uppsala, och är ett bra sätt att uppcykla gammal infrastruktur till något bättre.