Milpriset blir högre med buss än med ny bil

En kort bussresa med reskassa kostar mer per mil än med bil, skriver  Arne Roos.

En kort bussresa med reskassa kostar mer per mil än med bil, skriver Arne Roos.

Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv

Insändare2020-01-27 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En liten fundering kring taxan för våra bussresor.

Intressant att läsa om huruvida busschaufförer skall kontrollera biljetter eller inte, och hur man tar betalt (eller inte tar betalt) av resenärer på andra ställen. Att resa med buss ska vi ju göra så mycket som möjligt tycker våra politiska ledare. Och UL förstås. Men om man ska välja att resa med buss måste priset upplevas som rimligt. 

Jag inser att någon absolut rättvisa mellan olika resenärer aldrig går att uppnå. Några reser dagligen med buss, andra mer sällan. Några reser långt och några reser kortare sträckor. Och UL ska tillfredsställa alla dessa. Inte helt lätt så klart. Jag tillhör kategorin som reser ganska sällan och när jag gör det blir det kortare sträckor. 

Och så här är det: När min fru och jag tar bussen in till centrum och hem igen kostar det 4 gånger 26 kronor med reskassa. Inget att bråka om i och för sig, för vi gör det ganska sällan. Men, för oss handlar det om totalt ca 9 km. Det blir en milkostnad på ca 115 kr per mil! 

En ny bil kostar ungefär hälften av detta att köra, totalt inklusive allt. Ibland tar vi bussen till Arlanda. Det kostar 4 gånger 78 kronor fram och tillbaka, också med reskassa, och det blir ca 6 mil. Då kommer vi ner till en milkostnad på ca 50 kronor. Ungefär samma milkostnad som för en ny bil.

Det betyder alltså att för oss två pensionärer så kostar det minst lika mycket per mil att resa kommunalt med buss som det kostar att köra en ny bil. Jag vet att jämförelsen haltar, men milkostnaden för oss för att resa med buss är så här hög. Det är inte ett alternativt faktum utan ett verkligt faktum.

Men nu råkar jag ha tre jättebra idéer, som borde vara hur enkla som helst att implementera. 

1) När två personer reser tillsammans och betalar med reskassa, så reser den ena för halva priset.

2) När man vet att man skall göra en tur och returresa, så kan man köpa hela resan redan vid utresa och då få 50 procents rabatt på returresan.

Det blir en hygglig rabatt för två personer, som inte har månadsbiljett och som skall resa fram och tillbaka tillsammans. Lysande, eller hur?

3) Om ovanstående är för krångligt att programmera in i det förmodligen ganska dyra biljettsystemet, så kan man låta pensionärer resa gratis.