Miljö och bilar kräver helhetssyn

Hur kan diesel  som kan skada växter, djur och våra lungor och luftvägar vara billigare än bensin, undrar Henrik Westman.

Hur kan diesel som kan skada växter, djur och våra lungor och luftvägar vara billigare än bensin, undrar Henrik Westman.

Foto: Martin Meissner

Insändare2018-05-14 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det sägs att dieselbilar är bra för miljön, men dåliga för människan. Men om dieselbilen skadar växter och djur ingår inte dessa i kretsloppet för vår miljö?

Dieselbilens plus:

• den släpper ut mindre koloxid än bensinbilar,

• den förbrukar mindre bränsle än bensinbilar,

• om den körs på syntetetisk diesel på exempelvis biomassa eller energiskog

Dieselbilens minus:

• den släpper ut mer kväveoxid än bensinbilen, vilket kan skada växter och djur,

• kväveoxiden irriterar människans andningsvägar, vilket kan göra att lungor och luftvägar tar skada,

• dieselbilar smutsar ner betydligt mer än bensinbilar i städer och kan bli ett estetiskt problem enligt Henning Eklund, Expressen 30/4.

Dieseln som kan skada växter, djur och våra lungor och luftvägar, hur kan den vara billigare än bensin?

Elbilen som ska få köra i miljözoner – är det en miljövänlig bil?

• Hur miljövänlig är utvinningen av litium idag?

• Hur många batterier från elbilar återvinns?

• Hur säker är återvinningen av litiumbatterier?

Bensinbilens plus:

• Nyare bilar har automatisk avstängning i stadstrafik

• Är ett bra motorval vid mycket stadskörning

Bensinbilens minus:

• Släpper ut mer koldioxid, vilket förstärker växthuseffekten.

De globala koldioxidutsläppen orsakas till största delen av förbränning av fossila bränslen, men även förändrad markanvändning fram för allt avskogning bidrar också till ökad halt i atmosfären. Det innebär att ta bort parker och träd också påverkar miljön.

Till er politiker, som pratar er varma om miljözoner, miljön är inget kvickfix det är ett helhetstänk som behövs.