Marknadsstyrning fungerar inte i vården

Vård och omsorg behöver en styrning som bygger på respekt och förtroende för personalens kompetens, skriver Carl Åborg.

Vård och omsorg behöver en styrning som bygger på respekt och förtroende för personalens kompetens, skriver Carl Åborg.

Foto: isabell HöÅman/TT

Insändare2018-09-22 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Personalen är vår viktigaste resurs”; det sägs i de flesta organisationer och verksamheter. Det är allra mest sant inom välfärdssektorn. Inom kommunal vård och omsorg är det absolut nödvändigt att snabbt förbättra de anställdas villkor. Annars kommer vi inte att kunna ta hand om våra barn, gamla och sjuka. Kommunen måste rekrytera vård- och omsorgs- personal. Dessutom måste fler stanna kvar på jobbet; personalomsättning och sjukfrånvaro måste minska!

Nya styrformer, som kan sammanfattas under rubriken NPM, New Public Management, har införts inom den skattefinansierade välfärdssektorn. De efterliknar den varuproducerande marknadens, med privatiseringar och konkurrensutsättning. Effekterna på de anställdas arbetsförhållanden och arbetsmiljö har inte studerats och diskuterats tillräckligt.

Nu finns ett antal bra vetenskapliga studier om samband mellan verksamhetsstyrning enligt NPM och de anställdas arbetsförhållanden, välbefinnande och hälsa. Sammantaget visar dessa studier att införande av NPM innebär klart ökad risk för sämre arbetsförhållanden.

Förändringarna har lett till: Högre arbetsbelastning, lägre anställningstrygghet, lägre arbetstillfredsställelse, ökad stress och trötthet och mer psykosomatiska symtom. Slutsatserna är tydliga: Vård och omsorg är något helt fundamentalt annorlunda än varuproduktion och kan inte styras enligt marknadsekonomiska principer.

Styr- och kontrollsystem enligt NPM måste bort från välfärdssektorn och ersättas av en styrning som bygger på respekt och förtroende för personalens kompetens.

Läs mer om