Märkligt att knacka dörr under rådande pandemi

Hur kan man ha dörrförsäljning under pandemin, skriver Gustav Persson.

Dörrförsäljning känns väldigt onödig under pandemin, skriver Gustav Persson.

Dörrförsäljning känns väldigt onödig under pandemin, skriver Gustav Persson.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2020-09-30 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är för mig en omöjlighet att förstå hur man på fullaste allvar kan få för sig att det är en bra ide att, under en rådande pandemi och ett nu återigen stigande smittotal runt om i landet gå och knacka dörr? 

Klockan är strax efter sju på kvällen när det plötsligt knackar på dörren. Jag öppnar dörren och framför mig står en man som uppger att han kommer från Viasat. Han börjar omgående mala på om extra avgifter hos konkurrenterna och om hur enkelt och bra det är att byta till Viasat. 

Det går jättesnabbt om han får komma in och visa säger han. Komma in? Är detta ett skämt? Som om det inte vore illa nog att vi stod och pratade vid trappen. Jag tillhör visserligen ingen riskgrupp men om jag tyckte hemförsäljning var påstridigt och fräckt förut, ja då vet jag inte vad jag ska säga nu.  

Har denne mannen besökt flera hem under kvällen? Har han andra kollegor ute i området? Om vi nu ska vara fortsatt försiktiga i samhället för att förhindra en återigen ökad smittspridning så tycker jag att det känns väldigt onödigt att uppsöka närkontakt med personer långt borta från familj och bekantskapskrets. Eller vad tycker ni Viasat? 

Gustav Persson, Uppsala 

SVAR: Vi ska påminna medabetarna om rutinerna

Hej, och tack för en viktig synpunkt. Vi har satt upp rutiner för våra medarbetare ute på fältet som bland annat omfattar att vi försöker ta så mycket samtal som möjligt utomhus, respekterar att alla inte vill ha besök och håller ett avstånd på 2 meter. Medarbetare som har minsta symtom stannar hemma, och har man varit sjuk gäller 2 veckors karantän innan återgång till arbete. Efter varje besök desinficerar medarbetaren sina händer och sin surfplatta så allt är säkert inför nästa besök. Med detta sagt: Ditt inlägg ger oss anledning att påminna alla medarbetare om rutinerna, och att visa ännu större förståelse för att ett besök i hemmet inte är en självklarhet i dessa tider. Tack för att du hörde av dig!

Maja Wikman Ulrich, kommunikationschef, Viasat