Uppsala kommuns budget för 2023 ligger på 17,1 miljarder kronor. Skatteintäkterna utgör 77 procent, 13.1 miljarder, resten utgörs av statsbidrag och en intäktspost på 2,8 miljarder som är ”engångsintäkter”, det vill säga markförsäljning till byggbolag. Det är 16 procent av budgeten.
Så Erik Pelling har två val, antingen så är han väldigt tillmötesgående mot byggbolagen eller så höjer han kommunalskatten. Annars fattas det mera pengar än vad det redan gör. Det är det som är orsaken till förtätningen av Uppsala med tätt mellan höga hus. Det är också därför som byggföretagen har mer eller mindre fria händer, och man startar hemliga bolag utan insyn i.
Centrala, höga markpriser ger stora intäkter till kommunkassan och stora vinster till byggföretagen. Så vad spelar då en minskning av parker och grönytor för roll? Så Erik sitter i rävsaxen. På grund av minskat byggande har han fått panik och tänker rea ut våra tillgångar (marken). Han har fått en uppenbarelse, en snilleblixt. Om man satsar på fyrspår och spårväg så kanske värdet på marken ökar och man kan få in mer pengar? Ett litet aber bara, vi måste skuldsätta oss först. Fyrspårsavtalet är rena drömmen för byggföretagen, de blir ju lycksaliga.
Först så skuldsätter Erik oss riktigt rejält, sedan måste han bygga 33 000 bostäder till 2050, för att försöka ta oss ur hålet han grävt ner oss i. Det är ju rena Klondyke för byggföretagen i ytterligare 30 år. Nu är det så att vi Uppsalabor bebor Tellus som alla andra. Det är krig, recession och klimatkris. Vi är ingen skyddad verkstad med garanterat evig tillväxt. I många länder, och städer i Sverige, minskar barnafödandet och tillväxten.
Så vad händer om det sker i Uppsala och vi slutar att växa? Jo vi blir sittande med en spårväg som inte behövs och stora skulder som blir otroligt betungande om vi inte blir fler, som betalar skatt. Vi säljer skinnet innan björnen är skjuten. Så då undrar vän av ordning, hur hamnade vi här? Vad är det som gör att Uppsala inte kan gå runt ekonomiskt, när vi har hög kommunalskatt relativt jämförbara städer/kommuner? Är det den gamla beställar versus utförarmodellen, som fortfarande spökar så att vi har mycket högre administrativa kostnader jämfört med andra kommuner?