Det är en illusion att tro att de 2,9 miljarder som staten lovat Uppsala skulle kompensera de 15 miljarder eller mer som spårvägen kommer att kosta. Långbussarnas (BRT) flexibilitet glöms när man jämför med spårvagnar. Långbussar är lika snabba som spårvagnar och personkapaciteten densamma vid en korrekt jämförelse. Spårvägstrafik inskränker stadsplaneringen till utveckling längs spåren. Omläggning av el-, vatten- och avloppsledningar i marken behövs inte i samma omfattning för långbussar. En broförbindelse vid vattenkänsliga Ultuna-Nåntuna behövs inte alls, varken för långbussar eller spårväg. De kan gå på en utbyggd Kungsängsbro.
Räls och el-ledningar till spårväg är enormt dyra. Sådana finns inte fossilfritt tillverkade (= miljöförstöring) under lång tid framöver. Klimatsmart är långa el-bussar à la MalmöExpressen. Därtill är de extremt många miljarder billigare för kommunens och länets skattebetalare.