Många års satsningar på cykling har gett resulltat

Replik till Cykelfrämjandet UNT den 2 april.

"Kommunen arbetar på flera sätt med att få fler resor att ske hållbart, genom gång, cykel och kollektivtrafik. Dels för att bygga en bättre gång- och cykelinfrastruktur och dels utifrån olika typer av projekt för att uppmuntra till hållbart resande", skriver insändarskribenten.

"Kommunen arbetar på flera sätt med att få fler resor att ske hållbart, genom gång, cykel och kollektivtrafik. Dels för att bygga en bättre gång- och cykelinfrastruktur och dels utifrån olika typer av projekt för att uppmuntra till hållbart resande", skriver insändarskribenten.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2022-04-20 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Joakim Crona och Torbjörn Albért från Cykelfrämjandet lyfter i sin insändare den 2/4 en mycket viktig klimatfråga: trafiken.

Till att börja med vill jag ge er rätt. Uppsala kan och ska bli bättre. Men, många års satsningar på cykling har ändå gett resultat. Enligt er i Cykelfrämjadet har vi i fyra år i rad varit Sveriges bästa cykelfrämjarkommun och andelen resor (~36%) som görs med cykel i Uppsala tätort är hög jämfört med andra motsvarande städer och ska öka kraftigt enligt kommunens nya Plan för Trafik och Mobilitet.

Kommunen arbetar på flera sätt med att få fler resor att ske hållbart, genom gång, cykel och kollektivtrafik. Dels för att bygga en bättre gång- och cykelinfrastruktur och dels utifrån olika typer av projekt för att uppmuntra till hållbart resande. Precis som Crona och Albért skriver så finns det stor potential i att ersätta de korta bilresorna med hållbara transporter.

Idag finns 554 kilometer cykelväg i Uppsala kommun. Under 2021 byggdes ungefär 40 korsningar om för att öka trafiksäkerhet och framkomlighet för gång- och cykeltrafikanter. Totalt la kommunen 101 miljoner kronor på cykelfrämjande arbete. Infrastruktur kostar alltid mycket pengar, och den infrastruktur som ska serva utryckningsfordon som är breda och tunga blir av förklarliga skäl dyrare än den som är till för gång och cykel.

Uppsala växer kraftigt, men snarare i befolkningsantal än till ytan. Det innebär att Uppsala har blivit tätare, med samtidigt mindre transportbehov per person och fler personer i samma trafiksystem. Mycket av det vi gör syftar till att minimera genomfartstrafiken och minska biltrafiken i innerstaden, samtidigt som kapaciteten i kollektivtrafiken och för cykeltrafiken ökar. Detta gäller för åtgärderna som planeras på Dag Hammarskjölds väg och Kungsängsleden och för Tullgarnsbron, som när de är klara möjliggör ett stopp för biltrafik på Islandsbron. Det är stora investeringar på ungefär 500 miljoner, som ger ett mer hållbart trafiksystem i Uppsala.

Crona och Albért påpekar också att kommunen bör arbeta med boendeparkering. Det är en mycket viktig fråga, och just nu pågår en utvärdering av ett bostadsprojekt med parkeringstal 0, dvs bilfria bostäder. Det är både ett sätt att sänka kostnaderna för nya bostäder och ett sätt att bygga in hållbara transporter direkt i staden, genom att gång, cykel och kollektivtrafik är utgångspunkten. Om utvärderingen visar på positiva effekter är detta något att jobba vidare med. Så bygger vi ett Uppsala för människor istället för bilar.