Man måste inte sträva efter perfektion!

Perfekt behöver it-systemet inte vara, men det bör fungera. Det skriver insändarskribenten angående ledaren (15/11) om Borås journalsystem.

Oslo  20180423.
En som sitter og arbeider  i åpent kontor landskap.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix / TT / kod  20520

Oslo 20180423. En som sitter og arbeider i åpent kontor landskap. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix / TT / kod 20520

Foto: Vidar Ruud/NTB/TT

Insändare2024-11-21 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Johan Rudström försöker i sin ledare i UNT 15 november släta över inkörningsproblemen med nya it-system inom sjukvården – allt tar sin tid kan man tolka honom.

Han refererar till några misslyckade försök till systembyte. Karolinska sjukhuset gjorde ett försök att slå ihop två olika system till en kostnad av 190 miljoner kronor innan det avbröts, Uppsala kommun brände 57 miljoner i ett annat försök till ett annat liknande katastroffall som fick avbrytas.

Som skattebetalare häpnar man över den ”vilda vesternkultur” som tycks råda inom den kommunala sjukvården. Här får man intrycket att flera landsting skjuter från höften med sina egna dyra it-experiement. Är inte lösningen så enkel att de gemensamma nämnarna inom administration av svensk sjukvård är så gott som hundra procent? En blindtarm är en blindtarm både i Kiruna och Malmö. Kan vi helt enkelt inte arbeta fram ett enda system för vårt lilla land? Borde det därför inte vara en politisk angelägenhet att fixa detta?

Ett sådant system blir initialt säkert inte heller perfekt men det finns en trygghet i att hela tiden slippa utsättas för nya it-försök som göder olika it-konsulter och som på olika sätt misslyckas. Med en sådan helsvensk strategi kan man enas om en ”good enough” variant. Därefter kan man givetvis under hand putsa till det som behövs utan att i olika landsting behöva göra ett ”lappkast” då och då i olika färdriktningar.