Replik på Gunnar Hedbergs insändare "Spårar spårvagnspartierna ur?" 12 april.
För mig är Gunnar Hedberg en politisk förebild. Hans tid som ledande politiker i Uppsala var inspirerande och det är en skyldighet för oss ledande politiker att ta tillvara på hans erfarenheter. Men även solen har sina fläckar. I frågan om Uppsalas framtida val av kollektivtrafik måste vi backa minst fjorton år för att förstå vad som lett fram till det läge vi befinner oss i idag, till en tid då Hedberg utvecklade Uppsala i en anda jag vill föra vidare. Men dagens Hedberg tycks vackla.
Liberalerna driver inte frågan om spårvagnar dogmatiskt, vilket Hedberg påstår (UNT 2020-04-11). Grunden till det arbete som nu genomförs gällande spårvagn lades i översiktsplanen 2010, då Hedberg var Uppsalas starke man. I kommunfullmäktige i januari 2018 ville Liberalerna stryka meningar om spårvagn i avtalet om fyrspår mellan Uppsala kommun och staten. Moderaterna röstade tillsammans med MP, V, FI, S och KD emot Liberalerna och godkände avtalet med staten där spårvagnar blev centralt i relation till kommunens åtagande om 33 000 bostäder. Att Moderaterna nu i elfte timmen vaknar och gör en 180-graders vändning kan inte skyllas på övriga partier, och särskilt inte på Liberalerna.
Det som nu sker är konsekvenser av tidigare demokratiskt fattade beslut och vi liberaler hedrar ingångna avtal och fattade beslut. Det är därför vi sett till att BRT (Bus rapid transit) utreds som ett alternativ. Vi ska även komma ihåg att det slutgiltiga beslutet om vilken teknik vi ska använda oss av fattas inte nu utan 2021. Då vet vi om vi har statlig finansiering, hur angöringen till resecentrum kommer se ut och hur ekonomin utvecklats. Det är många frågor som ska besvaras innan det är dags för det slutgiltiga beslutet och vi behöver ett väl genomarbetat underlag för att veta om vi ska avfärda eller införa spårvagn. Vi liberaler vill alltid fatta beslut som är förankrade i fakta och kunskap, inte ta ställning utifrån slentrian och känslor.
Slutligen, en bil är en bil, oavsett om den körs på bensin, el eller biobränsle. Bilen utgör en frihet för många men att tro att vi kan ersätta framtidens kollektivtrafik med elbilar är helt enkelt naivt. Egentligen handlar frågan främst om vem som ska ha tillträde till vårt gemensamma offentliga rum. I många årtionden har det skett på bilens villkor. Liberalerna tror på bilens framtid men även på en kapacitetsstark kollektivtrafik, gång och cykel. Om den framtida kollektivtrafiken blir spårvagn eller BRT avgörs som sagt tidigast 2021.