Låt hyrsparkcyklarna bli lösningen för Uppsalas kollektivtrafik

Med hjälp av hyrsparkcyklar skulle UL kunna bredda utbudet av kollektivtrafik i Uppsala och locka fler kunder i väntan på spårvägen, menar insändarskribenten.

Elsparkcyklarna i Uppsala är ett ämne som ofta upprör känslor. Några tycker att de mest är i vägen och orsakar fara på gång- och cykelbanor. Andra, som insändarskribenten, menar att de skulle kunna nyttjas bättre – bland annat av UL.

Elsparkcyklarna i Uppsala är ett ämne som ofta upprör känslor. Några tycker att de mest är i vägen och orsakar fara på gång- och cykelbanor. Andra, som insändarskribenten, menar att de skulle kunna nyttjas bättre – bland annat av UL.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2024-10-09 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att åka stadsbuss blir allt bekvämare och smidigare då allt från bussar, väntkurar och tidtabeller till resandeinformation och biljettsystem ständigt förbättras. Ändå har Uppsala och de flesta andra större städer i Sverige bara lyckats öka kollektivtrafikens andel av alla stadens resor marginellt.

Två viktiga förklaringar tror jag är att det är svårt att ändra folks resvanor samt att vårt busslinjenät alltjämt präglas av långsamma förbindelser och få tvärförbindelser.

Ett av de enklaste men också dyraste sätten att väsentligt öka kollektivtrafikens andel av resandet är att investera i spårbunden trafik, precis som man nu valt att göra i Uppsala genom bygget av en delvis tvådelad spårvägslinje söderut.

I väntan på en ny spårväg skulle Uppsalas kollektivtrafikbeställare och utförare kunna snegla på nya resformer som blivit succéer, där det kanske främsta exemplet är hyrsparkcyklar. Det som gjort de hyrbara elsparkcyklarna till en succé är att de erbjuder det många idag prioriterar – stor flexibilitet, individuellt (istället för kollektivt) resande och en enkel och lättöverskådlig betalningsmodell.

En intressant och relevant frågeställning för Uppsala stads kollektivtrafikbeställare och utförare borde därför vara hur vi skulle kunna nyttja hyrsparkcyklar för att förbättra trafikutbudet.

Lek med tanken att du mot ett tillägg skulle kunna köpa ett månadskort hos UL som även innefattar ett antal resor med en hyrsparkcykel.
Poängen med hyrsparkcykeln är att den blir ett flexibelt och även tidsbesparande alternativ till att byta buss en eller flera gånger för att komma till slutdestinationen.

Den lösning jag föreslår bygger förstås på att det finns tillgängliga hyrsparkcyklar på de sträckor där folk vill köra dem och att det finns en efterfrågan. Sådant som efterfrågan och att få hyrsparkcyklar till de områden eller punkter där flest till hämta dem går dock att påverka genom exempelvis prissättning.

Jag tror Uppsala har mycket att vinna och lite att förlora på att undersöka möjligheterna att nyttja hyrsparkcyklar för att göra stadens kollektivtrafik tillgängligare och attraktivare. Näringslivet vimlar av exempel på lyckade samarbeten.

Vi har redan bestämt oss för att eldrift är framtiden och delningsekonomins individuella transportmedel har visat att de också hör dit. Låt oss därför se hur vi kan integrera hyrsparkcyklarna i Uppsalas kollektivtrafiknät.

undefined
"Tänk om Gamla Upsala Buss (GUB) i framtiden erbjöd även individuella färdmedel", skriver insändarskribenten.