Låt företagen betala för felparkerade elsparkcyklar

Elsparkcyklar borde bara få parkeras vid cykelställ, skriver Henrik Westman och Yvonne Flambe.

Uppsala borde ta efter Stockholms och Lunds regler för för elsparkcyklar, skriver Henrik Westman och Yvonne Flambe.

Uppsala borde ta efter Stockholms och Lunds regler för för elsparkcyklar, skriver Henrik Westman och Yvonne Flambe.

Foto: Svetlana P Jansson/Arkiv

Insändare2020-12-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lösning på elsparkcykelproblemen. Richard Malmström borde ta lärdom av Daniel Helldén (MP) i Stockholm och Lunds kommun. 

Stockholm; Där har parkeringsvakter börjat flytta undan slarvigt parkerade elsparkcyklar som står på trottoarer, cykelbanor och gator. Enligt trafikrådet Daniel Helldén (MP) kommer Stockholm att ta ut en avgift på uppskattningsvis 250/300 kronor från elsparkcykelföretagen.

Lund: På Lunds kommuns hemsida kan man läsa följande: 

Var får jag köra med elsparkcykel? För eldrivna fordon som kör i max 20 km/h, gäller samma regler som för cykel gäller Använd cykelbana, annars måste du köra på gatan. Det är inte tillåtet att köra på trottoarer eller gångbana.

För de modeller som kan köras över 20 km/h klassas som klass 1 respektive klass 2 mopeder, och lyder följaktligen under samma regler som dessa mopedklasser.

I Lund följer elsparkcyklar samma regler som för cyklar, det vill säga, att elsparkcyklar ska parkeras i cykelställ. Tänk på framkomlighet och säkerhet för gående som ska passera.

Felparkerade elsparkcyklar hanteras, på samma sätt som med felparkerade cyklar, vilket innebär att de tas med när vi gör planerade insamlingar i specifikt område. Felparkerade elsparkcyklar måste då lösas ut av ägaren, det vill säga företaget, mot en avgift.

Våra förslag för Uppsalas del: 

Utöka antalet cykelställ.

Elsparkcyklar ska parkeras i anslutning till cykelställ, här kan de hyras och ska lämnas.

Anställ 2–3 personer som jobbar enligt ett rullande schema alltid någon som jobbar en lördag/söndag förmiddag med att samla in de som inte står i anslutning till cykelställ. De använder kommunens elbilar med en släpkärra och parkerar elsparkcyklarna i förråd.

Elsparkcyklar som inte står rätt, kan man då samla in och fota dem som sedan används för visa upp till appföretaget och avgiftsbeläggas med 300 kronor/st för appföretagen. På en dag kan man säkert få in minst 10 à 300 kronor = 3 000 kronor

Idag blockerar elsparkcyklarna såväl trottoarer som gator. Ibland stående tvärs över trottoaren, ibland liggande och i en del fall slängda på gatan. Det är dags att göra något åt detta ofog, innan personer med funktionsvariationer skadas allvarligt.