Lär av Solna stad

"Vi är många i Uppsala som har ledsnat på elsparcyklarna som står eller ligger på trottoarerna som plockepinn", skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

"Vi är många i Uppsala som har ledsnat på elsparcyklarna som står eller ligger på trottoarerna som plockepinn", skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Foto: Christine Olsson/TT

Insändare2021-10-12 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi är många i Uppsala som har ledsnat på elsparcyklarna som står eller ligger på trottoarerna som plockepinn för gående, synskadade och personer med funktionsnedsättning. En lösning finns att hämta från Solna stad. Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, menar att olyckan där en man omkom i 80-årsåldern i slutet av september, sedan han cyklat in i en elsparkcykel som låg kastad i en nedförsbacke på en cykelbana i Västerås, med stor sannolikhet kunnat undvikas om Västerås haft samma regler som Solna.

Vad har då Solna gjort? Jo, de har inrättat dedikerade platser (zoner) där man måste ställa sin elsparkcykel för att abonnemanget ska avslutas. Platsen får inte vara på trottoarer där folk rör sig. Zoner är digitalt markerade i elsparkcykelföretagets app, men även fysiskt via skyltning runt om i kommunen. Resorna måste även avslutas inom dessa zoner om taxan ska sluta ticka. 

I London och Paris som har ovanstående system sedan en tid, har det resulterat i att mer än 95 procent av användarnas parkeringar görs inom markerade zoner.

Vidare hoppas Pehr Granfalk kommunstyrelsens ordförande att, fler kommuner tittar på hur Solna hanterat problemet med elsparkcyklar och gör likadant. Så, ansvariga i Uppsala kommun ring eller besök, Pehr Granfalk kommunstyrelsens ordförande i Solna stad för att få mer information om hur de gått till väga.