Som bekant har den fysiska turistbyrån i Uppsala slopats, och ersatts av åtta så kallade Info Points, som i princip är åtta broschyrställ på skilda platser i staden och i Gamla Uppsala.
När turistbyrån slopades var ett huvudskäl det låga antalet besök, cirka 40 000 under ett år.
Statistik för år 2018 visar att de åtta Info Points som nu ersatt Turistbyrån, har haft totalt cirka 26 000 besök.
Ett annat huvudskäl var kostnaden för lokalhyra i den olyckligt placerade Turistbyrån på Kungsgatan.
Lokalhyran i denna centrala del av Uppsala är naturligtvis hög, men kan minimeras enligt ”Enköpingsmodellen”, som innebär samlokalisering med stadens museum.
Problemet med dessa 8 Info Points är att de flesta är felplacerade i Uppsala. Endast en Info Point finns på den västra sidan av Fyrisån i kvarteren runt Domkyrkan, där de flesta turister uppehåller sig. Denna Info Point är placerad i det kommunala Konstmuseet i Uppsala slott, uppe på Uppsalaåsen.
Om den omdebatterade nybyggnationen i Odinslund blir verklighet, kan det vara en alternativ placering av en nyöppnad turistbyrå i Uppsala.
Turistbyrån kommer då bli utmärkt placerad på den gamla processionsvägen mellan Slottet och Domkyrkan.