Lägg ner projektet med gång- och cykelväg

Henry och Björn Hägglund vill inte se någon gång- och cykelbana längs väg 600 på den östliga sidan från Uppsala till Björklinge.

"Vid bensinstationen St 1 i Högsta finns ej något utrymme för cykel och gångväg", skriver Henry och Björn Hägglund.

"Vid bensinstationen St 1 i Högsta finns ej något utrymme för cykel och gångväg", skriver Henry och Björn Hägglund.

Foto: Läsarbild

Insändare2021-10-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vid bensinstationen St 1 i Högsta finns ej något utrymme för cykel- och gångväg. Ut- och infarterna till stationsområdet måste få finnas obehindrat utan ytterligare hinder som påverkar. Fordon som har tankat kör ut till vägkanten för utfart norr- eller söderut där man tittar så att det är fritt för utfart. Ofta får de vänta på passerande fordon då trafiken är intensiv på väg 600.

Om det då kommer cyklister eller andra nyttjande av cykel- och gångvägen kommer de att få vänta även på både söder- och norrgående trafikanter på denna cykel- och gångväg eller så blir bilarna ett hinder för trafikanterna på densamma då bilisterna kommer att stå på cykel- och gångvägen för att kunna köra ut på den avsmalnade vägbanan. Det kommer mot dagens uppdelande av cykel och andra långsamtgående trafikanter att bli mer hinder på detta vis i och med att både norr- och södergående ska samsas på vägens östra sida mot idag när norrgående vistas på den östra sidan och de södergående på den västra.

Bensinstationen i Högsta besöks av cirka 300–350 fordon per dygn som nyttjar dagens in- och utfarter på olika ställen längs tomten. Där tillkommer även trafik till och från belägen bilverkstad och boende på tomten, lite längre söderut från bensinstationen är en verkstad för tung entreprenad belägen med stora fordon. Inom kort öppnar även en lokal obemannad butik på samma plats.

Väg 600 är idag med sitt utseende och utformning en väl fungerande väg och vid Högsta fungerar det utmärkt. Det har över tid provats en massa olika åtgärder för att stävja ett problem som aldrig funnits men det har bara visat sig att det medfört större problem och incidenter och man sedan återgått till ursprungsutförandet.

Som det nu är samsas långsamtgående fordon på vägbanketten/vägkanten med gång, cykel, moped/mopedbilar och A-traktorer. Det fungerar utmärkt och är inte ett hinder för övriga trafikanter då det finns gott om utrymme för att passera dessa. Om nu vägen avsmalnas kommer denna trafik att tvingas ut i vägbanan och bli ett stort hinder och i värsta fall under den täta trafiken hela vägen från Uppsala till Björklinge eller omvänd körväg. Trafiken får då anpassas till de långsamtgående fordonen och vi riskerar att få en 30-kilometersväg istället för en 80-kilometersväg mellan dessa orter. Svårigheten till omkörningar kommer vara nästintill 100 procent och man måste våga se alla de chansningar som kommer att ske när vägtrafikanterna ledsnat på att ligga i långa köer i 30 kilometers hastighet.

Vi har som stationsägare på eget initiativ haft en utfrågning under lång tid hos våra besökande kunder och bilister på bensinstationen i Högsta om vad de tycker om detta och då utifrån helheten om byggnationen och det som berör tillgängligheten för stationen. Alla är i stort sett negativa och ser mer eller mindre besvär i båda delarna och motsäger sig en byggnation av gång- och cykelvägen.

Ingen kräver och ingen vill ha denna gång- och cykelväg i detta förslag. Lägg ner projektet i nuvarande form och utförande.