Läge att omförhandla Uppsalapaketet

Nya insikter om tågkommunikationerna förbi Uppsala bör kunna ge grund för att omförhandla avtalet med staten, skriver Mats Åkerblom.

Nya insikter om tågkommunikationerna förbi Uppsala bör kunna ge grund för att omförhandla avtalet med staten, skriver Mats Åkerblom.

Foto: Kid Reslegård Svedberg

Insändare2021-01-19 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändarsvar av Erik Pelling 16/1

Tack Erik Pelling för inlägg i UNT. Jag håller förstås med om att bättre tågkommunikationer till Stockholm är samhällsnyttiga och klart lönsamma enligt siffrorna du uppger. Men både i tidigare kontakter med Trafikverket och i dagens uttalande av infrastrukturminister Tomas Eneroth framskymtar att det viktiga för samhället vore bättre tågförbindelser för ”alla regioner norrut”. Nu tvingas fjärrtågen att anpassa sig till Uppsala-Stockholms-pendlingen, som är långsammare och med stationsuppehåll. En bra lösning av detta problem är två nya spår med uppehåll endast i Uppsala och Arlanda. Vore persontrafiken enbart Uppsalas problem kunde det kanske lösas med modernisering av signalsystemet så att dubbelt så många tåg kan färdas på befintliga spår.

 Antag att det är så Trafikverket och regeringen resonerar, att fyrspår behövs för norrlandstågen. I så fall bör Trafikverket helt bekosta de nya spåren, utan motprestationer från Uppsala. Men eftersom även Uppsala har intresse av bättre tågförbindelser bör kommunen erbjuda en väsentlig motprestation. Hur stor bör denna vara? Kanske 11 000 bostäder i stället för de svårinpassade 33 000? De nya insikterna bör kunna ge grund för omförhandling med staten, och därefter en mindre överansträngd översiktsplan.