Ett miljöproblem skapat av kvinnor med en maskulin lösning
Travestin på Mary Robinsons berömda yttrande Climate change - a man-made problem with a feminist solution’ - är tänkt att provocera.
Textilindustrin uppmärksammas nu för sin klimatpåverkan, men där är det märkvärdigt tyst om genusskillnaderna. Jämför med köttkonsumtionen, där såväl Livsmedelsverket, tidigare miljöminister Åsa Romson som förstås ett flertal framträdande feminister kopplar köttätande till destruktiva mansnormer, ”en riktig karl äter kött”.
Låt oss titta på genusskillnader i textil- och skönhetsindustrin. En koll på Gränbystadens hemsida ger följande resultat. Av 31 affärer som säljer kläder riktar sig 7 till män, 10 till kvinnor och män och 14 till kvinnor. De senare marknadsför sig med slogans som ”feminine identity”, ”stilmedvetna kvinnor”. Utöver dessa 14 finns det 12 affärer som inriktar sig på smink och skönhetsprodukter. Enligt en rapport från Cosmetics Europe köpte svenskarna smink för 20 miljarder 2018!
Varför tar man inte upp den destruktiva kvinnonormen i debatten?
Hur ser då den maskulina lösningen ut?
Vi - förhatliga äldre vita män med god ekonomi – är härvidlag föredömen. Vi hatar att shoppa! När vi behöver ett par nya byxor köper vi nya byxor. Vi tittar inte så mycket på priset, rusar inte på mellandagsreor, Black Friday eller åker till Ullared. Vi medverkar då inte heller till att pressa priserna och försämra villkoren i de sydasiatiska textilfabrikerna eller på bomullsfälten i Uzbekistan som för övrigt orsakat den enskilt största naturkatastrofen på jorden – Aralsjöns kollaps. Den var tidigare lika stor som Irland, (ön – inte Mary Robinsons rike) nu ett par gölar och en saltöken.
När det gäller smink är vår konsumtion försumbar. Erbjudanden om dermapen och kemisk peeling, skulle vi nog inte vilja utsätta oss för - även om vi visste vad det var och fick det gratis.
Ni kvinnor har mycket att lära av oss vita, välbärgade gubbar. Och vi mycket av er. Det bästa är förstås om vi gemensamt samarbetar för att uppnå ett jämlikt, klimatsmart samhälle och rädda jorden. Inte skylla på varandra. I det avseendet utgör feminismen jämställdhetens enögda syster. De enda som vinner på ett könskrig är ju extrema, klimatförnekande grupper – ofta män på Flashback och andra obskyra nätsajter.
Låt oss alla gå samman och få omsättningen av överflödiga konsumtionsvaror att minska år 2020.