Som alla vet brådskar det med att minska de fossila utsläppen från transportsektorn där privatbilismen står för merparten. Forskning har visat att 50 procent av alla bilresor i tätort är kortare än fem kilometer och att de miljöfarliga utsläppen alltid är störst i början av en resa. Bussen tar fler passagerare och släpper ut mindre CO2 per person/km än bilen. ”Bussen har med dagens teknik stor potential att bidra till en snabb omställning av transportsystemet” (Staffan Laestadius 2019). Kollektivtrafiken kan inte planeras och finansieras enligt gamla modeller. Bussåkande kan och måste bli ett attraktivt alternativ till privatbilismen.
Vi förväntar oss att UL ska stå väl förberedda att snart ta emot alla som vill lämna bilen och återgå till att ta bussen när samhället öppnar upp. Samtidigt vet vi att isolerade covidutbrott är att vänta i framtiden. Därför måste UL fundera skarpt på att hitta långsiktiga lösningar till att både skydda sin personal och få tillbaka biljettintäkter.
Vi utgår från att bolaget vill vara ett attraktivt alternativ till privatbilismen för dem som inte kan eller vill gå eller cykla till jobbet eller för att uträtta sina ärenden. Dags för kreativt nytänkande!
Kreativa busslösningar behövs efter pandemin
UL måste hitta långsiktiga lösningar till att både skydda sin personal och få tillbaka biljettintäkter, Ingalill Ek
Kollektivtrafiken kan inte planeras och finansieras enligt gamla modeller, skriver Ingalill Ek.
Foto: STAFFAN CLAESSON/UNT arkiv
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.