Uppsala kommun anlitade det internationella konsultbolaget WSP för att beräkna kostnaden för spårvagnssystem. WSP ansåg beräkningar vara svåra på grund av tunga spårvagnar på den 70 meter djupa flytlera som Uppsala från centrum till Flottsund vilar på. WSP tog därför fram troliga maximi- och minimibelopp och valde sedan att visa medelvärdet, som i dagens kostnadsnivå är ca tio miljarder för aktuella sträckningar.
Kommunen tyckte att kostnaden var för hög och beställde ny utredning. Konsultbolaget Trivector utgick från WSPs beräkningar, men valde ett värde närmare WSPs minimibelopp. Kostnadsuppräkning gav drygt sex miljarder, vilket är det som nu redovisas, varav 2,9 i bidrag.
I dessa sex eller tio miljarder ingår den tveksamma linjen över Fyrisån till Sävja. Den slutar på ett berg med stark sluttning ner till järnvägen. Kommunen har en idé att bygga hiss lik den skissade vid slottet, och en att spränga tågtunnel ett stycke in i berget med hiss ner till perrongen. Inga kostnader härför finns med i kalkylen.
Ingen vill heller uttala sig om kostnaden för bro vid Ultuna. Brofundamenten måste pålas 70 meter genom flytleran till fast grund; åtgärder tillkommer för att hindra åsvattnet - vårt dricksvatten - att läcka ut i Fyrisån. Ingen kan heller säga om några hinder skulle hjälpa. Om de inte gör det är åsvattnet försvunnet för all framtid.
Det finns ingen majoritet för bro vid Ultuna. MP garanterar att partiet aldrig ska riskera grundvattnet. M, som vill ha bilbro, säger att sådan kan byggas annorstädes. Länsstyrelsen, som beslutar, vill ha utredning om sydligare högbro.