Kontrollanter kan inte ta bort avgift

Kontrollanterna arbetar på uppdrag av UL, men de som vill bestrida avgiften, måste göra det via UL:s hemsida, skriver Katarina Pollack.

Som bussresenär har man alltid ansvar att köpa en giltig biljett, skriver Katarina Pollack.

Som bussresenär har man alltid ansvar att köpa en giltig biljett, skriver Katarina Pollack.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2023-10-11 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare om bemötande från biljettkontrollanter och UL gällande avsaknad av biljett. 

Det är givetvis olyckligt att resenärer upplever att de blivit otrevligt bemötta av våra medarbetare. Vår målsättning är att ha ett vänligt och sakligt bemötande.

Enligt det regelverk som UL har att följa, behöver resenären ha en giltig biljett innan hen kliver på buss eller tåg. Fungerar inte UL:s app, behöver man köpa biljett på annat sätt, antingen hos ett ombud eller, om man reser med buss, hos föraren. Med andra ord fungerar det likadant som om en matbutik har problem med sitt betalsystem, då måste kunden betala på något annat vis, eller lämna butiken utan varor.

Våra kontrollanter ansvarar för att kontrollera att resenärerna har en giltig biljett. I de fall resenären inte har det, utdelar kontrollanterna en tilläggsavgift. Det är självklart viktigt att de utför sitt uppdrag på ett smidigt och trevligt sätt, något vi alltid är tydliga med i våra möten med det företag som utför våra kontroller.  Men, det är inte kontrollanternas sak att bedöma om någon har giltiga skäl att bestrida tilläggsavgiften. Kontrollanterna arbetar på uppdrag av UL, men de som vill bestrida avgiften, måste göra det via UL:s hemsida. Det är därefter handläggare som bedömer och fattar beslut om det finns skäl att avskriva en tilläggsavgift.

UL har ansvar för att ge information om det råder omfattande tekniska problem med till exempel UL-appen. Detta för att ge resenärerna möjlighet att köpa biljett på annat vis. När man bestrider en tilläggsavgift räcker det alltså inte med att hänvisa till att appen låg nere, eftersom vi erbjuder andra möjligheter att köpa biljett. Om man tycker att vi har brustit i vår information, får man lyfta fram det som ett argument för att tilläggsavgiften bör strykas. 

Som resenär har man alltid ansvar för att känna till och att köpa en giltig biljett på något av de sätt som vi erbjuder.