Kontantstopp skapar problem för föreningar

Hur ska vi kunna utnyttja de pengar vår förening får in på olika evenemang när de inte kan sättas in på föreningens bankkonto? Det undrar Dag Zetterling, kassör i Rasbokils Hembygdsförening.

Kontantanvändningen minskar i snabb takt i Sverige.

Kontantanvändningen minskar i snabb takt i Sverige.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-08-07 07:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är kassör i en mindre förening, som bland annat arrangerar midsommarfester, hembygdsdagar, med mera. Dessa arrangemang är populära för folk i vårt närområde och också nödvändiga för att bedriva vår verksamhet och underhålla våra byggnader med mera.

Vid dessa arrangemang säljs kaffe med bröd, lotter, mm, som ofta betalas med kontanter. Vi är glada för dessa inkomster, som vi såväl behöver i verksamheten, men hur ska vi kunna utnyttja dem när de inte kan sättas in på föreningens bankkonto för att kunna användas senare i verksamheten? Varken mynt eller sedlar tas emot av någon bank i Uppsala. 

Under några år bytte Sveriges Riksbank ut alla våra mynt och sedlar, som nu är oanvändbara i vart fall hos våra banker. Vid förfrågan hos banker, hos Bankomat AB, hos Forex säger de att om föreningen träffar ett avtal om kontant insättningar kan problemet lösas. Ett avtal, som kostar en årlig avgift, för en eller kanske två insättningar per år! Dessutom kan det kräva att ett konto öppnas, som också kostar en avgift. Vi betalar redan avgifter till banken för att få ha ett konto hos dem.

Varför har kontanthanteringen bannlysts just i Sverige?

Jo, vi har tydligen alltför flata politiker och politiska partier, som har varit så långt från den riktiga verkligheten så länge att de utan motstånd tillåtit Svenska Bankföreningen med sina medlemsbanker styra hela utvecklingen mot en digitaliserad värld där kontanter och mänskliga varelser bara är till besvär. Därför måste man via något banken kallar kundservice göra en tidsbokning, för att besöka sin bank. Kötiden i bankernas servicetelefoner uppgår ofta till 40-45 minuter.

Om någon krissituation uppstår blir dessutom sannolikt hela den vackra, digitaliserade världen ett riktigt stort kaos men då finns inte bankernas miljardvinster och bankledningarnas bonuspengar tillgängliga längre för att hjälpa till i kaoset.

Hjälp oss små föreningar och alla andra som lever i dagens verklighet där det fortfarande finns mynt och sedlar utgivna av Sveriges Riksbank att ordna ett fungerande alternativ till Swish, bankkort, och andra digitala hjälpmedel.