Konsten att döda Uppsala centrum

Om- och nybyggnadsverksamheten verkar pågå i evigheter, utan samråd med butiksägarna. Uppsalas omdaning sker med suverän okänslighet för ortsbornas vilja och synpunkter, skriver Tina Jobs

Vägarbete Dragarbrunnsgatan/Vretgränd.

Vägarbete Dragarbrunnsgatan/Vretgränd.

Foto: Josefine Ericsson

Insändare2022-06-07 07:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det var inte länge sedan man läste i UNT om cykelhandlaren som slutligen skulle lägga ned. Åratal av ombyggnader och väghinder hade krympt kundkretsen så det inte längre lönade sig. Liknande är situationen för många andra detaljhandlare. Butikerna i stan försvinner, en efter en. Klen tröst att det i stället flyttar in plastikkirurger, tandtekniker, advokatbyråer och mäklare. Inte den sortens skyltfönster man förknippar med trevligt shoppande och turistande i en stad!  

Jag tillhör inte dem som tycker att vi ska cementera Uppsala för att främja bilismen. Uppsala har ett litet och känsligt city. Men ett rimligt krav är väl att det finns några P-platser i parkeringsgarage eller på gatorna? Garaget på St Olofsgatan är stängt sedan länge, infarten till S Persgaraget är - svårforcerad- Kvarnens p-garage en logistisk mardröm och merparten av platserna i återstående garage är bokade, hyrda av förtag. 

Är citydöden ödesbestämd? Inte alls. Ett resultat av bristande politiskt vilja och planering. Man har under lång tid gynnat bygget av otidsenliga köpcentra med gratis p-platser utanför city. I de fall man faktiskt ägt centrala butikslokaler-Gottsunda centrum-har kommunledningen realiserat ut det till den ende intressenten och därmed frånhänt sig kontrollen. 

Om- och nybyggnadsverksamheten verkar pågå i evigheter, utan samråd med butiksägarna. I det enda fall där Uppsalaborna gjorde sin röst hörd, i omröstningen om kandelabern, räddades den visserligen kvar på torget men i ett undanskymt hörn. Det senare naturligtvis bara en symbolfråga, men en illustration av hur Uppsalas omdaning sker med suverän okänslighet för ortsbornas vilja och synpunkter.  

I städer som Paris och Köpenhamn har man aktivt valt en annan utveckling, och i den förstnämnda satt som mål att ortsborna ska ha 15 minuter till närmsta butik. Det är ingen slump att dessa båda städer är turistmagneter. Uppsala, vars nuvarande politiska ledning gärna vill se som storstad, kanske ska tänka i samma banor?  

Även turismen är känslig för butiksdöd. Attraktiva besöksmål brukar innehålla en blandning av olika K-aktiviteter: Kultur, Kaffe, Köpa och ja, Kissa. Möjligen har kaffet och kissandet blivit bättre tillgodosett? Men det räcker inte.