Kommunen bör upphöra med tjänsteresor med flyg

Det är dags för makthavarna i Uppsala kommun att visa att man tar klimatkrisen på allvar och ställer om, skriver Jan Olof Willerström, medlem Klimataktion Uppsala.

40 000 medarbetare i Stockholms stad förbjuds att i tjänsten ta inrikesflyget till Göteborg och Malmö skriver skribenten.

40 000 medarbetare i Stockholms stad förbjuds att i tjänsten ta inrikesflyget till Göteborg och Malmö skriver skribenten.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2024-06-29 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

UNT rapporterade den 23 juni att 40 000 medarbetare i Stockholms stad nu förbjuds att i tjänsten ta inrikesflyget till Göteborg och Malmö. I Uppsala kommun är läget ett annat. Där har man en resepolicy som man inte följer. I en utfrågning av de styrande partierna i Uppsala kommunstyrelse den 12 mars 2024, arrangerad av Uppsala Klimataktion Uppsala fick S, MP och V frågan om Uppsala kommuns riktlinjer för resor.

Linda Eskilsson svarar att riktlinjerna “...är strikta, men ska jag vara rent krass så behöver efterlevnaden bli bättre”. Hon nämnde också att hållbarhetsavdelningen “just nu tittar på detta”. Hon skickar frågan vidare till Erik Pelling “kan du de här (riktlinjerna) utantill?”

Pelling svarar “...i princip är det att du ska först titta om du kan undvika att resa, sedan är det de hållbara färdsätten i första hand, flyg är ett undantag – och verkligen ett undantag om det är inrikes. Han summerar: “så de är väldig skarpt formulerade. Men det handlar om efterlevnad,...och att ändra en bransch, där vi ser att...vi kanske inte får precis den hjälp (av resebyrån) vi egentligen skulle behöva. Det är mycket mer komplicerat idag att beställa smarta tågresor och vi är beroende av att vi har en leverantör som kan leverera det på ett bra sätt. Där sker det en stor utveckling och vi vill kunna driva på. Så det finns jättemycket mer att göra! Men när det gäller själva policyn så är den nog ganska bra formulerad och det är resten som återstår.”

Det är nu dags för Pelling och Eskilsson att driva på så att “resten” blir gjort. Kan Stockholms kommun borde väl Uppsala kommun kunna! För inte är det väl viljan som saknas? Enligt miljö- och klimatborgarrådet, Åsa Lindhagen i Stockholm, är beslutet tänkt att inte bara minska utsläppen utan också “bidra till att förändra normer hos människor." 

Det är nu dags för makthavarna i Uppsala kommun att visa att man tar klimatkrisen på allvar och ställer om och därmed blir ett föredöme för sina medborgare!  Det är speciellt viktigt nu, när regeringen agerar för att öka flygandet genom förslag att halvera flygskatten samt det stöd på 1 miljard kronor till regionala och privata flygplatser, som ingick i vårbudgeten.