Svar på insändare av Fred Torssander 7/12
Kollektivtrafiken i Region Uppsala är en lyckad del i klimatarbetet, och inte alls bortglömd som Fred Torssander hävdar i en insändare i UNT. Sedan Region Uppsala tog över hela ansvaret för kollektivtrafiken i Uppsala län har antalet resor ökat kraftigt till över 50 miljoner resor 2018. En stor del av ökningen har skett i stadstrafiken i Uppsala. Efter det att det särskilda stadsbusskortet i Uppsala ersattes med ett kort med giltighet i hela länet har resandet i stadstrafiken ökat med ungefär fem miljoner resor. Vi är därmed en god bit på vägen till en fördubbling av antalet resor i kollektivtrafiken jämfört med 2006.
Det viktigast är dock inte antalet resor, utan andelen. Där har kollektivtrafikresandets andel av det motoriserade resandet ökat och biltrafikens andel minskat. 2018 var nästan var tredje resa en kollektivtrafikresa.
Region Uppsala har lyckats väl med att göra kollektivtrafiken attraktiv för bilister, utan att locka över cyklister. Det beror på att vi arbetar med det som vi vet fungerar – framför allt ett bättre utbud av trafik och att göra det enklare att resa kollektivt – samtidigt som vi skjuter till nödvändiga resurser både från skattebetalare och resenärer.