Koldioxidavgifter Àr rÀttvisa och enkla att kontrollera

AtmosfÀren bryr sig inte om varifrÄn koldioxiden kommer, skriver  Henrik Petrén.

AtmosfÀren bryr sig inte om varifrÄn koldioxiden kommer, skriver Henrik Petrén.

Foto: Rolf Hamilton/Arkiv

InsÀndare2020-06-12 05:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nyligen ville bland andra företrĂ€dare för mjölkbönder och spannmĂ„lsodlare i en debattartikel lĂ„ta pĂ„skina att det svenska jordbruket i stort sett redan var klimatneutralt. Det hĂ€r Ă€r ett tydligt exempel pĂ„ hur diskussioner om vem som ska anses vara ”skyldig” till vissa utslĂ€pp blir till hinder för Ă„tgĂ€rder som verkligen hjĂ€lper. 

Ett annat exempel Ă€r hur utslĂ€pp frĂ„n utrikes flygresor trollas bort frĂ„n den svenska statistiken. Ännu mer pĂ„ tok: att företag kan skryta med att de sĂ€nkt sina utslĂ€pp si och sĂ„ mycket bara för att de gĂ„tt över till biobrĂ€nslen. Men atmosfĂ€ren bryr sig inte om varifrĂ„n koldioxiden kommer. 

Det Ă€r bĂ€ttre att sĂ€tta ett stigande pris pĂ„ alla koldioxidutslĂ€pp, utan undantag. Klimatsvaret driver ett sĂ„dant förslag, dĂ€r vi i Sverige föreslĂ„r en stigande koldioxidavgift pĂ„ alla fordonsbrĂ€nslen, kopplad till ett omstĂ€llningsbidrag till privatpersoner. 

Eftersom brĂ€nslepriserna kommer att stiga och stiga, kommer transportsektorn effektiviseras, till exempel genom samĂ„kning, och brĂ€nslesnĂ„la och utslĂ€ppsfria fordon gynnas. Inga krĂ„ngliga bonus-malussystem behövs. Alla intĂ€kter frĂ„n avgiften delas ut direkt till medborgarna för att underlĂ€tta omstĂ€llningen. Ett sĂ„dant system Ă€r rĂ€ttvist, eftersom de som förorenar fĂ„r betala, och transparent, eftersom det inte finns nĂ„gon ”bokföring” att trixa med. 

Det gÄr lÀtt att se hur mycket brÀnsleproducenter och -importörer levererar och dÀrför vilken avgift de ska betala. Det kan ocksÄ införas snabbt.