Nyligen ville bland andra företrĂ€dare för mjölkbönder och spannmĂ„lsodlare i en debattartikel lĂ„ta pĂ„skina att det svenska jordbruket i stort sett redan var klimatneutralt. Det hĂ€r Ă€r ett tydligt exempel pĂ„ hur diskussioner om vem som ska anses vara âskyldigâ till vissa utslĂ€pp blir till hinder för Ă„tgĂ€rder som verkligen hjĂ€lper.
Ett annat exempel Ă€r hur utslĂ€pp frĂ„n utrikes flygresor trollas bort frĂ„n den svenska statistiken. Ănnu mer pĂ„ tok: att företag kan skryta med att de sĂ€nkt sina utslĂ€pp si och sĂ„ mycket bara för att de gĂ„tt över till biobrĂ€nslen. Men atmosfĂ€ren bryr sig inte om varifrĂ„n koldioxiden kommer.
Det Àr bÀttre att sÀtta ett stigande pris pÄ alla koldioxidutslÀpp, utan undantag. Klimatsvaret driver ett sÄdant förslag, dÀr vi i Sverige föreslÄr en stigande koldioxidavgift pÄ alla fordonsbrÀnslen, kopplad till ett omstÀllningsbidrag till privatpersoner.
Eftersom brĂ€nslepriserna kommer att stiga och stiga, kommer transportsektorn effektiviseras, till exempel genom samĂ„kning, och brĂ€nslesnĂ„la och utslĂ€ppsfria fordon gynnas. Inga krĂ„ngliga bonus-malussystem behövs. Alla intĂ€kter frĂ„n avgiften delas ut direkt till medborgarna för att underlĂ€tta omstĂ€llningen. Ett sĂ„dant system Ă€r rĂ€ttvist, eftersom de som förorenar fĂ„r betala, och transparent, eftersom det inte finns nĂ„gon âbokföringâ att trixa med.
Det gÄr lÀtt att se hur mycket brÀnsleproducenter och -importörer levererar och dÀrför vilken avgift de ska betala. Det kan ocksÄ införas snabbt.