Det är lite märkligt att vätgasens potential inte uppmärksammas i den omfattning den förtjänar. Den är renare än biogas, kan lagras och vid förbränning blir utsläppet enbart vatten. Runt om i världen pågår en intensiv utveckling inom området. Bilindustrin gör massiva investeringar i eldrift via vätgas och bränsleceller. Kina att satsar 160 miljarder kronor fram till 2023 på utvecklingen av den här typen av energisystem, delvis med svensk bränslecellsteknologi. Audi, Geely, Toyota och BMW lägger ner stora summor på samma teknologi.
I samband med årets OS i Tokyo kommer Toyota att sätta ett hundratal bränslecellbussar i drift. Koreanska Hyundai satsar ofantliga 500 miljarder kronor på bland annat bränslecellsutveckling inom en 5-årsperiod. Norge satsar också på vätgas. Scanias bränslecellslastbilar sattes nyligen i drift där.
Ett projekt av helt annat slag är det 70 hektar stora området vid Fuji i Japan där man skapar en helt ny stad (The Woven City). Den energiförsörjs av vätgas och bränsleceller.
I Mariestad har man tagit fasta på vätgasens enorma potential och byggt en självförsörjande vätgastankstation (off-grid) där hemtjänstens bränslecellsbilar tankas. Man bygger också en förskola som är självförsörjande på energi genom att solceller, batterier, vätgas och bränsleceller samspelar. Skolan skall stå klar år 2021.
Skellefteå och Vårgårda är andra städer där potentialen också tagits tillvara.
Är det inte dags för världens bästa klimatstad 2018 att ta ett steg till i miljöns tjänst…?
En fin början skulle kunna vara att bygga en självförsörjande vätgastankstation exempelvis i anslutning till det nya stora batterilagret i Gränby!