Kanske dags att granska kontrollen?

UL:s biljettkontroll accepterar inga förmildrande omständigheter, skriver Peter Söderbaum.

UL:s biljettkontroll accepterar inga förmildrande omständigheter, skriver Peter Söderbaum.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2018-06-17 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om man inte har giltig biljett med sig på bussen finns inga förmildrande omständigheter att åberopa. Detta är min slutsats efter att ha försökt bestrida en räkning på 1200 + 39 kr från UL. Jag är pensionär och har betalat och betalar med autogiro utan uppehåll varje månad sedan ett antal år tillbaka. Detta innebär enligt mitt sätt att se att jag har betalat och betalar varje resa som jag gör med UL, inklusive den aktuella resan.

För oss som betalar med autogiro sker byte av betalkort en gång per år. Ett gult kort byts mot ett annat gult kort. Det var här jag missade. Av två gula kort hade jag med mig det som just hade gått ut och inte det nya. Sådana förväxlingar får inte ske enligt UL:s biljettkontroll. Jag har betalat det aktuella beloppet men ställer mig frågande till omdömesförmågan hos ledningen av UL:s biljettkontroll. Från denna ledning hävdas att de gula korten inte är personliga och att jag skulle ha kunnat låna ut det aktuella gula kortet och själv försökt resa med det gamla kortet. Jag vet ju att det nya kortet fanns i bostaden och min fantasi räcker inte till för att klara ut vem jag i så fall skulle låna ut mitt kort till. Bör det vara en annan pensionär eller vem?

Min kännedom av hur UL behandlar fall som det ovan relaterade är uppenbart begränsad till egna erfarenheter. Ur allmän synvinkel kan man fråga sig om UL:s biljettkontroll i något fall visat förståelse för personer som försökt åberopa förmildrande omständigheter. Om så inte är fallet kan man ersätta ledningen för UL:s biljettkontroll med ett dataprogram som avvisar varje bestridande av räkningar från UL. Detta är kanske ett intressant sätt att reducera kostnader. I alla händelser ser jag det som angeläget att UL som i övrigt har gott rykte ser över sina rutiner när det gäller biljettkontroll.

En annan detalj: När UL avfärdar bestridande av tilläggsavgift så är underskriften ”Avd. Biljettkontroll UL”. Något namn på ansvariga personer förekommer ej. När jag föreslog ett personligt sammanträffande fick jag beskedet att bestridande eller dialog endast kan ske per e-mail eller brev. I andra sammanhang t ex när det gäller upplysningar om busstider och liknande vid Resecentrum har UL en mer positiv inställning till sina kunder.

Läs mer om