Kalkylen för spårväg tar höjd för kostnaderna

Projektledarna för Uppsala spårväg svarar på en insändare.

Spårvägen i Lund är ett projekt som tidigare fått bidrag från staten via stadsmiljöavtal.

Spårvägen i Lund är ett projekt som tidigare fått bidrag från staten via stadsmiljöavtal.

Foto: TT-arkiv

Insändare2022-06-12 07:32
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare: Kostnaden för spårväg är osäker:

Uppsala kommun och Region Uppsala beställde 2016 en systemvalsstudie. Syftet med studien var att ta reda på vilken typ av kapacitetsstark kollektivtrafik som passar Uppsala bäst. Det gjordes genom att ta fram underlag rörande om snabbussar, Bus Rapid Transit, eller spårväg är mest lämpligt. 

En översiktlig kostnadsbedömning togs fram i rapporten från 2016, dock var osäkerheten i bedömningen stor då den genomfördes i ett tidigt skede. I bedömningen saknades till exempel kunskap om markförhållanden och miljöförutsättningar längs sträckan samt vilka tekniska lösningar som kan vara aktuella för spårvägen. Under 2020 gjordes en ny studie som ännu en gång jämförde snabbuss och spårväg. Både i systemvalsstudien från 2016 och i jämförelsestudien från 2020 är slutsatsen att spårvägen är den mest lämpliga kollektivtrafiklösningen för utvecklingen av Uppsala.

Under de senaste åren har Uppsala kommun arbetat med att ta fram en detaljplan för spårvägen. I samband med det har kunskapen om aktuella förhållanden längs sträckan samt tekniska lösningar ökat. Det har till exempel genomförts markundersökningar längs hela sträckan, inventering av ledningar och fördjupade studier kring miljöförutsättningar. 

Marken längs en stor del av spårvägssträckan består av mjuk till mycket mjuk lera. Tjockleken på lerlagret och markförutsättningar varierar stort längs sträckan och därför kommer olika åtgärder krävas längs olika delar. När Ultunabron ska byggas kommer djupa grundläggningar, till exempel pålning, att behövas. Att städer och infrastruktur delvis är byggda på lera är inte ovanligt. Stora delar av Göteborg, som har Sveriges längsta spårvägssystem, ligger på lera. 

I slutet av 2021 togs en ny kostnadskalkyl för hela spårvägen fram. Kostnadskalkylen ligger till grund för det villkorade genomförandebeslutet som kommunfullmäktige tog i december 2021. Det finns alltid en osäkerhet i alla kostnadskalkyler men desto bättre kunskapsunderlaget är desto bättre blir själva kalkylen. Kalkylen från 2021 tar bland annat höjd för kostnader rörande grundläggningen av spårvägen samt åtgärder för att säkra grundvattnet. Den totala kostnaden för spårvägen är cirka 6,1 miljarder, utifrån 2021 års kostnadsnivå. 

För mer information om Uppsala spårväg www.uppsala.se/sparvag