I december förra året skickade min fru och jag traditionsenligt iväg våra julkort. Vi frankerade rätt och postade korten i en och samma brevlåda i god tid för att de skulle komma fram. Sammanlagt skickade vi cirka 25 kort till släkt och vänner, huvudsakligen i Uppsala/Stockholm men även Skåne och Småland.
Tio månader senare i oktober fick vi under några dagar samtal, mail eller sms från många av våra vänner som tackade för julkortet som kommit fram tillsammans med en ursäkt från Postnord. Minst 2/3 av adressaterna hörde av sig, både från närområdet men även Skåne och Småland, vilket gör att jag tror att alla våra julkort kommit på villovägar.
Det positiva är alla extra kontakter vi fick med släkt och vänner. Mer negativt är vad som hänt, inte bara med våra kort, utan även med alla andra försändelser som låg i postlådan samtidigt. Sedan svider det ju litet att man betalar mer än 500 kr för porto och kort och sedan sköter inte Postnord leveransen. Så vad göra, låta korten vara ovanligt tidiga hälsningar inför 2023. Nej jag tror jag rimmar några slutliga tankar:
Att låta Postnord leverera våra julkort
Är kanske något vi inte borde gjort
Alla korten kom faktiskt bort
Oavsett adressat eller ort
Förtroendet för Postnord tynar sakta bort
God jul på er alla!
Julen kom tidigt – eller sent, tack vare Postnord
Förra årets julkort kom fram nu i oktober, skriver Jonas Tengborn
Jonas Tengborns julkort tog en lång omväg till adressaterna.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.