I början av året beslöt jag.dels avsäga mig ett god man-uppdrag jag haft i 11 år samt dels byta bil. Vill med denna insändare belysa hur dessa ärenden hanterats.
Avsägande av god man-uppdrag
Jag har haft ett god man-uppdrag i drygt 11 år. Har trivts väldigt bra med uppdraget men började känna en "digitaliseringströtthet" det vill säga det blev mer och mer tungrott med myndighetskontakter et cetera. I mitten av februari skrev jag till kommunens överförmyndarnämnd och bad om entledigande. Uppdraget sattes upp på en intresselista och snabbt anmälde sig en person. Den 1 Mars träffades jag, den intresserade och huvudmannen. Mötet blev positivt och den intresserade skickade in ansökan till överförmyndarnämnden Jag väntade sedan på information för att kunna göra min sluträkning och min ersättare väntade på beslutet för att kunna göra nödvändiga bankkontakter och andra ändringar. Ingenting hände!
Efter tre veckor ringde jag överförmyndarnämnden och fick veta att den 7 mars togs beslut att entlediga mig och tillsätta den nye gode mannen. Ingen av oss hade fått denna information och överförmyndarnämnden skyllde på posten. Efter 4-5 samtal till nämnden (alltid olika personer som lovade åtgärda) fick jag i slutet av mars beslutet och kunde göra sluträkning. Min ersättare fick informationen först den 7 april, en månad efter beslutet. Efter detta gjorde vi överlämning den 18 april
Byte av bil
Som kontrast till ovanstående vill jag beskriva hur mitt bilbyte hanterats. Jag hade bestämt mig för att privatleasa en bil i stället för att köpa en ny. Den 13 mars skickade jag in intresseanmälan om privatleasing samt inköp av min gamla bil till ett bilföretag här i Uppsala. Inom en vecka fick jag träffa en försäljare och vi bestämde vilken bil jag skulle leasa samt gjorde upp om inköp av min gamla bil. Den 6 april kunde jag hämta ut min nya bil och samtidigt lämna in min gamla sålda bil. Under dessa tre veckor levererades min nya bil, min gamla köptes in och pengar sattes in på mitt konto och all pappersexercis med försäkring, skatt etc ordnades. Min insats var två besök och några telefonsamtal.
Slutreflexion
Överlämning av god man tog 2 månader (1,5 mån hos överförmyndarnämnden) medan bilbytet tog tre veckor samt att med överförmyndarnämnden fick man jaga information medan bilfirman höll en uppdaterad. Allvarligast är nämndens miss i kommunikationen. Man kanske kan använda någon av kommunens 90 kommunikatörer. Jag överlåter till var och en att bedöma hur man ser på kommunal respektive privat service.