En lördag i augusti skulle jag åka till Stockholm. Det var ett tag sen sist så jag förberedde biljettköpet hemma, uppdaterade appen, kopplade bankkortet så att allt skulle vara ok inför biljettköpet. Man vill ju inte köpa biljett innan man vet att tåget kommer att gå.
Allt gick bra, inklusive tåget. Biljetten köpte jag ståendes på perrongen. När jag laddade ned biljetten såg jag att jag råkat köpa biljett till rätt avgång men en vecka senare. Tänkte att denna resa blir dyr… Jag visade min felaktiga biljett och sa att det inte är så lätt när man åker sällan.
Tågvärden tittade lite extra och sa det inte var några problem, hon kunde korrigera mitt köp i systemet. Kanske överskred hon sina befogenheter, jag vet inte. Men jag noterar att jag, en något äldre kvinna med fel biljett bemöts trevligt och med överseende, men en yngre manlig student med rätt biljett får böter då han befinner sig i radioskuggan vid Arlanda. Bara inte denna skillnad i bemötande är systematisk.