Tidigare i vinter kunde man läsa i UNT att om 25 år räknar Regionen med att antalet resande mellan Bergsbrunna och Uppsala Central kan vara 100 000 personer per dag. Där kan man läsa att det skulle behövas en turtäthet av en buss i minuten.
Eftersom en spårvagn enligt uppgift tar tre gånger så många passagerare, 200 per spårvagn, så blir det en spårvagn var tredje minut. Då skulle man transportera 4 000 passagerare per timme. Då inser man att det inte räcker med den turtätheten att transportera 100 000 passagerare på ett dygn. Det behövs en minuts avgång med buss eller tre minuters avgång med spårvagn, dygnet runt. Hur mycket det nu blir vet ingen.
Men problemet med spårväg är att det är ett spår som alla spårvagnarna måste trafikera medan de tre gånger fler bussarna är mindre och kan trafikera andra gator och vägar. Jag ser risken att spårvagnarna kommer att blockera centrala Uppsala mycket mer än bussar – som kan ha hållplatser i alla stadsdelar.