Mälartågs inställda turer på grund av personalbrist
Efter att ha arbetat många år i personalintensiva företag så sent som åren 1990 - 2010, kan jag inte låta denna brist på respekt för och fullständig nonchalans mot resenärer stå oemotsagt. Brist på personal var även på den tiden ett vanligt inslag i vardagen. Skillnaden för oss i bussbranschen på den tiden var att det var ett internt problem som man på ett professionellt sätt löste på bästa sätt internt och inte oroade våra resenärer med . Tack vare en närmast otrolig lojalitet mot våra resenärer samt hög kompetens hos medarbetarna ställde man upp för varandra och ingen utomstående märkte av någon personalbrist.
Nu gömmer man sig bakom begreppet och kommer förmodligen alltid att skylla på personalbrist vid varje driftstörning. Planerar man inte för personalanvändning kommer det alltid att fattas personal. Som utomstående med god insikt i arbetet upplever man att kompetensen att planera och lojaliteten till resenärerna saknas hos Mälartåg, och därför anstränger man sig inte för att lösa problemen. Mycket enklare och kanske billigare att ställa in och hänvisa till personalbrist.
Det kan ju knappast ha kommit som en blixt från klar himmel att även tågpersonal har rätt till semester.
Förtroendet för ledningen i Mälartåg blev ju inte större när man söndagens intervju inte ens kan säga hur måndagen blir utan endast ”det är lite svårt att säga, det är knappt så att jag förstår själv men prognosen ser bättre ut”. Vad kan de då säga om hösten?
Eftersom man från Mälartåg tydligen inte ens kan se morgondagen upplever jag det omöjliga att våga pendla. Livet är för kort för att slösas bort på perronger och hoppas på att tåget kommer och går.
Vilket annat affärsdrivande företag skulle kunna missköta sina kunder så och ändå ha dem kvar?
I början på 2000 - talet startade Swebus Express sin trafik Uppsala – Stockholm och Gävle - Stockholm. Tågen gick punktligt och begreppet inställda turer på grund av personalbrist var fortfarande inte uppfunnet. På den tiden skulle man fått skämmas om man inte lyckats bättre – det borde de göra nu också.
Mälartåg borde ställa sig frågan ”om vi vore ett flygbolag – skulle du åka med oss då”?
Eric Jansson, Örbyhus, f d regionchef Swebus Express
Inställda tågen vittnar om bristande respekt
Mälartåg gömmer sig bakom begreppet personalbrist, skriver Eric Jansson.
Planerar man inte för personalanvändning kommer det alltid att fattas personal, skriver Eric Jansson.
Foto: Axel Hilleskog
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.