Ingen har företräde i trafiken

Även på en cykelöverfart behöver en cyklist kontrollera att den kan åka utan fara för sig själv eller andra, skriver Sverker Sjöqvist.

Även på en cykelöverfart behöver en cyklist kontrollera att den kan åka utan fara för sig själv eller andra, skriver Sverker Sjöqvist.

Foto: Clas Thoresson

Insändare2020-10-06 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I artikeln Paulina föll på röda på cykelbanan så varnar hon andra och uppmanar kommunen att ta bort färgen. Kommunens Daniel Fritz svarar "Syftet är att uppmärksamma trafikanter på att cyklister kör där och har företräde", säger han. Jag vill här påpeka att ingen har företräde i trafiken. Det ordet togs bort i samband med högertrafikomläggningen 3 september 1967. 

Det heter i dag skyldighet att lämna företräde. Anledningen till bytet var att den som tidigare hade företräde alltid hade rätt att köra in i korsningar utan att stanna oavsett om korsande trafik var väldigt nära korsningen och aldrig skulle kunna få stopp på sitt fordon. I begreppet skyldighet att lämna företräde ingår sedan lagens införande skyldighet för den som skall lämnas företräde att uppmärksamma omgivande trafik för att undvika olycka.

Du har alltså ingen som helst rätt att kasta dig ut med cykeln på cykelöverfarten utan att kontrollera att du kan göra det utan fara för dig och dina medtrafikanter. För att detta missförstånd inte skall inpräntas ännu mer i Uppsalas cyklister och bidra till fler olyckor så måste Uppsala kommun upphöra med denna totalt felaktiga information om en lag som avskaffades för 53 år sen och i stället informera cyklisterna om deras skyldighet om uppmärksamhet. 

Som bilist kan jag se fördelen med rödmarkeringen men om cyklister cyklar omkull och skadar sig på densamma så kanske man skall tänka om och använda en annan färg som inte blir hal.