Apropå UNT:s artiklar om nitiska biljettkontroller på tåg, så satt jag framför en resande för någon månad sedan som hade biljett (SJ) till Stockholm, fast för tåget som gick en timme senare. Eftersom han hade klivit på ”fel tåg” fick han en bot på 1200 kronor. Det var inte så att han försökte undvika att betala, och är inte 1200 kronor hårresande oproportionellt i relation till hans ”förseelse”?
När det gäller Uppsalapendeln, så kan man inte riktigt veta vilket tåg man kommer att hinna med när man kommer hem från t.ex. ett evenemang. Det resulterar ofta i att man försöker hinna med att köpa en biljett strax innan avgången (detta har hänt mig 2 gånger nyligen). Det blir mellan 12 och 15 knapptryckningar (ibland med ifyllnad av information), och det innan man kommer till betalning.
Varför kan man inte ha en giltighetstid på tåg mellan Uppsala och Stockholm på låt oss säga 3 timmar? Det spelar ingen roll för SJ vilket tåg man tar, och det skulle spara mycket stress och oro om man kan planera i förväg i vetskapen om att om man missar ett tåg, så kan man ta nästa utan att lösa en biljett till.