I en pendlarförort behövs ingen spårväg

Insändarskribenten Amar Hadziagovic skrev i sin insändare att spårvägen bör ses som en investering i en hållbar framtid för Uppsala. Hans Melander menar å sin sida att staden lär bli mer utav en pendlarförort – och då kommer vi att ångra ett så oflexibelt bygge.

Vad ska vi ha spårvägen till om Uppsala utvecklas till att bli mer utav en pendlarförort till Stockholm? Det undrar insändarskribenten Hans Melander.

Vad ska vi ha spårvägen till om Uppsala utvecklas till att bli mer utav en pendlarförort till Stockholm? Det undrar insändarskribenten Hans Melander.

Foto: Kjell Sjöberg

Insändare2025-02-06 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag håller inte med Hadziagovic om de fördelar han ser i dagsläget och framtiden med en investering i spårväg (UNT 1/2)

Bortsett från miljöaspekten av att tillverka betong, spår med mer samt hänsyn till sådant som grundvatten, så finns en viktig aspekt som ingen verkar ha tagit upp, det vill säga helheten för Uppsalas tillväxt och framkomlighet.

Om vi fullföljer denna ensidiga satsning på Uppsalas södra stadsdelar kan man fråga vad som händer med resten av Uppsala.

Vad jag kan förstå så finns ingen planering offentliggjord för Norby, Eriksberg Flogsta, Stenhagen, Stabby, Luthagen, Tuna Backar, Flottiljområdet, Svartbäcken, Gränby, Sala Backar, Årsta, Skölsta, Stavby med fler.

Vad händer med Uppsala om denna ensidiga satsning på södra Uppsala görs?

Vi kommer förmodligen få en stark tillväxt i söder med stark anknytning mot Stockholm och bli en pendlarförort. Inom max fem år kommer vi att få ett gigantiskt köpcentra mellan Uppsala och Kninvsta med anknytning till motorvägens med nya påfart. Detta innebär i förlängningen att med mindre attraktiva boenden i andra stadsdelar kommer Gränby centrum och andra köpcentrum att få lönsamhetsproblem och drabbas av nedläggningar.

Vilka kollektiva transportlösningar vi kommer att få i framtiden vet ingen och då kommer det att vara en belastning att ha byggt fast sig i dyr och oflexibel spårväg. 

Dra tillbaka detta felaktiga förslag och börja om planeringen.