Hur ska elbilsägare betala för vägunderhåll?

Det talas tyst om att elbilsägare bör räkna med ganska hög avgift för skötsel och underhåll av vägnätet i framtiden, skriver Olle Haeggström.

När allt fler bilar går över till eldrift måste underhållet av vägar betalas på något annat sätt än via drivmedelsskatten, skriver Olle Haeggström.

När allt fler bilar går över till eldrift måste underhållet av vägar betalas på något annat sätt än via drivmedelsskatten, skriver Olle Haeggström.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Insändare2021-01-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vägarna i Sverige tillhör vår viktigaste infrastruktur och underhålls av staten det vill säga vi alla som färdas och nyttjar vägarna. Hittills har kostnaden för detta till största delen täckts av den drivmedelsskatt som läggs på alla drivmedel typ bensin, diesel et cetera.

Den allra största delen av drivmedelspriset består just av denna skatt, eller avgift. Nära 80 procent av drivmedelspriset utgörs i dag av skatt eller avgift, dvs cirka 10 kronor per liter! När allt fler bilar går över till eldrift så måste ju fortfarande underhållet av vägar bestå och betalas på något sätt.

Just nu arbetar olika utredningar med denna fråga. 

En möjlig lösning som diskuterats är att i likhet med trängselavgiften ha stationer som avläser bilarnas registreringsskyltar och debiterar i förhållande till körd sträcka och bilens vikt et cetera. Den skatt som vi i dag betalar för den elenergi vi förbrukar räcker inte till på långa vägar.

Någon typ av lösning måste alltså till.

Men…. Varför pratar man inte mer öppet om detta? De som i dag köper en el-bil måste i framtiden räkna med att betala en ganska hög avgift för skötsel och underhåll av vägnätet. Varför pratas det inte om detta när allt fler väljer att skaffa el-bil? Är det en medveten mörkning för att senare överraska dessa bilägare med en avgift som ägarna från början inte hade räknat med?

Inköpspriset för en el-bil i dag är högt, miljövinsten med dessa har diskuterats och är inte given.  Alla vi skattebetalare är med och betalar de bidrag som regeringen utlovat till nya el-bilsköpare. 

Men det borde väl rimligen vara ett krav att eventuella köpare redan i dag delges vilka framtida kostnader som de kan förvänta sig och lägga in dessa i kalkylen? Eller…?