Regeringen vill satsa på höghastighetsbanor för klimatets skull. Men experter konstaterar att klimatskulden från att bygga höghastighetsbanor inte är återbetald förrän i slutet av det här århundradet. Klimatfrågan är en av vår tids viktigaste frågor men höghastighetsbanor är dålig och dyr klimatpolitik som Moderaterna säger nej till.
Infrastrukturminister Thomas Eneroth påstår att det inte duger med ”en sakta omställning av vägtransporterna” för att klara klimatmålen och nå nettonollutsläpp senast 2045. Moderaterna delar regeringens uppfattning om att omställningen måste gå snabbt och att utsläppen från transportsektorn, som står för cirka en tredjedel av Sveriges totala utsläpp, måste minska radikalt.
Men att som regeringen satsa på höghastighetsbanor för att nå klimatmålen är direkt orealistiskt och går emot vad experter säger är en effektiv klimatpolitik. Höghastighetsbanor kräver så stora mängder stål och betong samt omfattande transporter, att klimatnyttan av projektet kommer att vara nettonoll först när vi närmar oss år 2100. Ska vi lyckas ställa om i den takt som forskningen säger krävs för att nå klimatmålen är inte höghastighetsbanor lösningen.
Experterna säger i stället att en elektrifiering av vägtransporter är långt mycket effektivare klimatpolitik för att minska utsläppen. Moderaterna har därför lagt fram ett elektrifieringspaket på över en miljard kronor med bland annat tiodubblade satsningar på laddinfrastruktur till personbilar, satsningar på elektrifierade vägsträckor för tung trafik och stöd till forskning och utveckling för elektrifierade transporter.
Tyvärr saknar regeringen en rejäl politik för elektrifiering. Den satsar bara fem miljoner – småslantar i sammanhanget – på en elektrifieringskommission och har redan bakbundit arbetet genom att slå fast att kärnkraftens betydelse för elektrifieringen inte ens får diskuteras.
Moderaterna tror på en modern klimatpolitik som gör skillnad här och nu för både människor och klimatet. I stället för dyra höghastighetsbanor vill vi prioritera elektrifiering av vägtransporterna och investeringar för att rusta upp befintliga järnvägar där behoven är som störst, med satsningar på regional pendling och nya spår runt storstäderna.
Regeringens klimatpolitik levererar inte resultat. Utsläppen i Sverige ökade förra året med två procent, enligt Naturvårdsverkets officiella statistik. Nu vill regeringen genom byggandet av höghastighetsbanor fortsätta med sin ineffektiva och dyra klimatpolitik.
Moderaterna vill ha en resultatinriktad och systematisk klimatpolitik som minskar utsläppen. Därför säger vi nej till höghastighetsbanorna. Så värnar vi om både skattebetalarnas pengar och klimatet!
Höghastighetsbanor är dålig klimatpolitik
Ska vi lyckas ställa om i den takt som forskningen säger krävs för att nå klimatmålen är inte höghastighetsbanor lösningen, skriver Louise Meijer, Jessika Roswall och Marta Obminska. Bilden visar höghastighetståg som går mellan Peking och Shanghai.
Foto: STR
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.