Har UNT del i Almtuna IS tomma läktare?

Att UNT frågar supportrarna vad anledningen till minskat publikintresse på matcherna kan bero på är väl okej, men är det inte hög tid att UNT själva börjar titta sig i spegeln om de själva kan ha bidragit en del till publiktappet? Det undrar Tommy Jansson.

Almtuna vann derbyt hemma mot Västerås IK den 5 januari.

Almtuna vann derbyt hemma mot Västerås IK den 5 januari.

Foto: Oliver Szabo/PeBo-foto

Insändare2024-02-16 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som läsare känner jag nästan hela tiden att UNT ger en negativ bild av Almtuna IS som oftast när det skrivs något om klubben. Jag skriver "nästan" bara för att vara lite rättvis mot tidningen. Det är för den delen inte bara jag utan de flesta jag talar med som säger och tycker samma sak, det som skrivs om Almtuna IS. 

Bara ett litet exempel som kan ses negativt mellan raderna i sammanhanget är beträffande spelarförsäljningar, det som stod här om dagen, så måste det backas tillbaka årtionden i tiden just nu, av någon konstig anledning. Det har väl räckt bra med bara halva den tiden. Det skrivs veckor innan att försäljning eventuellt nu är på gång av hockeyspelare, och gör stora rubriker att angivna publikmängden på matcherna som är angivna från Almtuna inte stämmer, som kan tyckas larviga att ge stora rubriker om i tidningen. 

Det skrivs ytterst sällan ett referat före, innan en hockeymatch ska spelas i Gränbyhallen, som garanterat skulle öka publikintresset.
Kort sagt titta sig i spegeln kan vara nyttigt ibland.

När jag tittar mig i spegeln ser jag i alla fall en nöjd Almtuna-fan som laget spelar för tillfället, och hur Lundh och kompani ser ut när de tittar sig i spegeln kan jag tyvärr inte svara på.
Tommy Jansson, Vänge (f.d puck-kastare)

Svar från Jakob Larsson, sportchef på UNT

Hej Tommy, och tack för dina synpunkter.

Du påstår att vi nästan bara skriver negativt om Almtuna, men jag håller inte med dig om det. Vårt uppdrag är att göra objektiv, opartisk och trovädig journalistik och därmed kunna berätta om Almtunas verksamhet både när det går bra och när det går dåligt.

Det tycker jag att vi gör på ett bra sätt, bland annat med artiklar som "segerdanser" efter viktiga vinster, målvakter som håller nollor trots bombardemang emot sig samt nästan-skrällar som när Almtuna var nära att råna suveräna serieledarna Brynäs på poäng i lagens senaste möte.

Samtidigt måste vi också berätta om de sidor av Almtuna som inte är riktigt lika muntra i sammanhanget. Att klubben ofta säljer sina på papperet bästa spelare mitt under säsong är en sanning och det är sällan bra att göra sig av med sina bästa spelare om man vill uppnå bra sportsliga resultat. Som journalist måste man då förstås gräva lite djupare för att förstå varför klubben gör på detta viset.

När det gäller publiksiffror skulle jag vilja hävda att man är blind för sanningen om man inte reagerar på att Almtuna har ett av hockeyallsvenskans sämsta publiksnitt när Uppsala är Sveriges fjärde största stad. Givet omständigheterna att Almtuna dessutom varit ett stabilt hockeyallsvenskt lag i många säsonger nu och haft tid på sig att bygga sitt varumärke kan man (och bör som journalist) absolut ifrågasätta att publiksiffrorna ofta inte når över 1 000 personer per match. 

Med det sagt kommer vi att fortsätta bevaka Almtuna på ett så rättvist och objektivt sätt som möjligt, precis som vi gör med alla andra idrottslag och idrottare från Uppsala.