Jag arbetar sedan ett tiotal år som bussförare i Uppsalas stadstrafik. Då och då får jag frågan om det är svårt att köra buss. Jag svarar då att det många gånger är lättare att köra buss än att köra bil. När jag sitter i bussen har jag god överblick både framåt och åt sidorna. Jag har bättre kontroll över var jag har fordonet när jag kör buss. Nej, att köra buss är inte svårt. Det svåra är att köra människor.
Nej, förresten, det är inte svårt att köra människor, det svåra är att veta vilka människor man ska köra. Dagligen kör jag förbi människor som står vid busshållplatserna utan att stanna bussen eftersom jag inte förstår om de ska med eller inte. Ofta står resenärerna flera meter från hållplatsen. Där står de bara helt stilla och glor rakt framför sig eller så stirrar de ner i sin mobil. Sällan tittar någon på bussen och ännu mer sällan visar de på något sätt att de ska med. Är det flera busslinjer som stannar vid samma hållplats är det omöjligt att veta att de vill åka med min linje. Det är inte förrän jag kört förbi hållplatsen som de visar att de ville åka med. Men det är så dags då.
När jag började köra buss för ett tiotal år sedan var det lättare att veta om någon ville åka med bussen. Då visade man tecken på att man ville åka med. Man kunde till exempel höja en hand, ta ett steg framåt, titta på chauffören och nicka. Om man inte ville åka med stod man kanske helt stilla och såg ointresserad ut eller så vände man helt enkelt ryggen till. Enkelt och smidigt. Inga onödiga missförstånd. Busschauffören behövde inte stanna i onödan och passagerarna kom med den buss de ville åka med. Jag undrar var kunskapen om hur man gör när man ska åka buss tagit vägen?
Otydligheterna visar sig inte bara när folk ska med bussen (eller inte med bussen). Det händer titt som tätt att passagerarna inte trycker på stoppknappen när de vill stiga av bussen. Visst, ibland fungerar inte stoppknappen som den ska men då är det smartare att säga till innan bussen passerat hållplatsen än när den redan kört förbi.
Den kollektiva trafiken bygger på att förare och passagerare samarbetar och visar hänsyn för att det ska fungera bra och att man ska komma dit man vill i tid. Den är till för alla och eftersom alla har olika åsikter och viljor måste man ha vissa regler som alla ska följa för att det ska fungera. Att stå vid hållplatsen och att ge ett tecken om man vill åka med är en sådan regel.