Har elsparkcyklar egna trafikregler?

Kommunen bör samla in felparkerade elsparkcyklar, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Kommunen bör samla in felparkerade elsparkcyklar, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Foto: Svetlana P. Jansson

Insändare2021-08-24 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur följer kommunens politiker upp sina beviljade beslut? De styrande har ju beviljat elsparkcyklar, men hur följer de upp hur se sköter sig i trafiken, efter gällande trafikregler?

De parkerar var som helt och elsparkcykelföretagen bryr sig inte heller om det. Här kommer några exempel: Elsparkcyklar parkeras på trottoarer och framför portar, vilket innebär fara för gående och framförallt för synskadade och personer med funktionsnedsättning. Några gånger har vi sett när elsparkcykelföretagets servicebil kommer för att byta batterier, efter att han har gjort det, så åker personen därifrån utan att flytta elsparkcykeln till ett cykelställ eller till en större yta, som inte stör gående på trottoarerna eller för personer som vill gå ut och in genom en port. Det minsta man borde kunna förvänta sig, är att servicemannen flyttar på elsparkcykeln efter att ha bytt batteriet.

I UNT 4 februari 2021, på sid 16 finna att läsa: Parkeringspatrull för elsparkcyklar införs. Nu väljer elsparkcykelföretagen att införa parkeringspatrull, för att komma till rätta med elsparkcyklar som är felparkerade i Uppsala. 

Har det fungerat? Nej! Dags för kommunen att agera, samla in dem och låt elsparkcykelföretagen få betala för att få dem åter. Sedan får företagen ta ut kostnaden av personen som hade elsparkcykeln senast. Betalar inte personen, så stänger man av personen, tills att det är betalt.