Har alternativet med en upplyft järnväg studerats?

Att dra järnvägen på en upphöjd bro genom centrala Uppsala löser många av problemen med de nya planerna för Resecentrum. Har detta alternativ studerats? Det undrar arkitekten Alexander Nero.

Bilden föreställer framtida Resecentrum med en upphöjd järnväg. Linjerna visar passager under järnvägen.

Bilden föreställer framtida Resecentrum med en upphöjd järnväg. Linjerna visar passager under järnvägen.

Foto: Alexander Nero

Insändare2024-06-28 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala resecentrum står åter inför en stor och kostsam omvandling. Orsaken är fler spår till Stockholm och ökat platsbehov för kollektivtrafiken i vår växande stad. Mycket kommer att kunna bli bättre men planerna har också stora brister. Det trånga utrymmet för kollektivtrafiken försvårar för de stora gång och cykelflöden som ska passera genom centralpassagen. En ny lång kostsam cykeltunnel under Kungsgatan planeras för att hantera konflikten med den nya spårvägshållplatsen. Spårvägen som får sin slutstation här saknar i planen bra möjlighet att i framtiden dras vidare med nya linjer till norra staden. En genomgående spårvägslinje är viktigt för att kunna minska antalet bussar vid resecentrum. 

Att lyfta upp järnvägen på en brokonstruktion skulle lösa många av dessa problem. Fler passager skulle minska trägselproblemen genom centralpassagen. Ytan som frigörs under järnvägen kan dessutom användas till kollektivtrafikhållplatser, cykelparkering, restauranger och handel. Vi kan få ett mycket bättre fungerande resecentum och en järnväg som går från att vara en infrastruktur som delar upp staden till en infrastruktur som kan fyllas med innehåll. Vad sägs om en konsthall under spåren intill centralstationen eller restauranger och kulturlokaler längs sträckan genom Höganäs. Även Kungsängen och Boländerna skulle kunna kopplas samman på ett attraktivt sätt i framtiden.

Denna lösning skulle också spara en hel del kostnader. Vid St:Olofsgatan och St:Persgatan ska det nu byggas nya järnvägstunnlar för 450 miljoner kronor enligt beräkning från 2018. Denna kostnad skulle undvikas om järnvägen istället lyftes upp. Söder om centralstationen kommer fler dyra passager att behövas om Boländerna i framtiden ska omvandlas. Framtida kostnader sparas också när kollektivtrafiken kan få en mer långsiktig lösning vid resecentrum. Lägg därtill hyresintäkter från de verksamheter som ges plats under spåren så är jag inte säker på att man så enkelt kan avfärda alternativet med en upplyft järnväg utan att studera detta ordentligt. 

Min fråga till Trafikverket och kommunen är om de har studerat detta alternativ? Vet de vad det skulle kosta?