Efter att idag, ha lyssnat på tjänstemän ifrån stadsbyggnadsförvaltningen, om en ombyggnation av Nordengatan i Ekeby, slås vi av hur fel det kan bli om man gör en skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten.
Återigen presenterades slutgiltiga planer, planer där de informerade förväntas, tyst svälja det som läggs fram.
I det här fallet är det 4:e flytten av busshållplatser i Ekeby inom några år. Åtskilliga miljoner av skattemedel, har plöjts ner i kortvariga lösningar, för att man sedan, återigen, gör om dessa misstag. (Man undrar vilka pengar som skall betala detta i en tid av ”blödande” kollektivtrafik).
Enligt Uppsala kommun finns det två syften med att bygga om hela gaturummet:
Bussförarna har tyckt att de indragna hållplatser som byggts för ett par år sedan är svårhanterbara med långa ledbussar och att det skulle vara bättre med hållplatser på raksträckor, som det var tidigare.
Det påstås också att Ekeby behöver fler cykelvägar och att man skulle kunna göra en cykelväg om man tog bort bussfickorna vid de indragna hållplatserna.
Under informationen framkom det att det smala gaturummet ska bestå av en 7 meter bred gata och 2,7 meter bred trottoar. Här ska nu bussar samsas med person- och lastbilar, cyklister och fotgängare. Det stora antalet bilar på gatan, tror man kommer minskas genom köbildning bakom bussarna, smalare gata och fler ”gatbulor”. Genom dessa åtgärder tror man att det blir mindre biltrafik i staden.
Boende som deltar på informationsmötet ställer sig helt frågande till en ytterligare cykelväg, i ett redan så cykelvägstätt område. Man tycker att cykelbanan är olämplig och onödig, men skrivbordsrepresentanterna/tjänstemännen påstår att den är nödvändig. (?)
Det klokaste vore att höra med de boende i området, om vad som behövs och saknas. Då undviker man att göra mängder med felaktiga ombyggnationer av bland annat busshållplatser. Låt bussresandet bli gratis istället för att lägga dessa pengar på kontinuerliga ombyggnationer av busshållplatser.
Ge upp försöken med att styra biltrafiken genom smala gator, ”gatbulor”, vallgravar och annat och låt istället biltrafikanter självständigt se till att trafiken flyter säkert och bra.
Uppsala blir hållbart först när tjänstemän och politiker, aktivt lyssnar på de berörda resande och de boendes synpunkter. Saknas detta blir det istället en svag skrivbordsprodukt som inte är hållbar.