Upplands lokaltrafik, beter sig mästrande mot sina ärliga kunder. Jag tänker på de resenärer i allmänhet och studenten Eleni som trots rätt biljett ändå tvingas betala en sanktionsavgift. Om man på grund av yttre omständigheter som man inte själv kan rå över – inte omedelbart kan uppvisa digitala handlingar, måste man väl i mänsklighetens namn kunna få uppvisa dessa i efterhand och få avgiften "boten" annullerad. Ingen trevlig reseupplevelse att inför övriga resenärer framstå som den värsta förskingrare som tagits på bar gärning. Jag har själv upplevt att kontrollanter kommer i ett gäng på sex personer och knäpper uppfordrande med de handskbeklädda fingrarna, som om vi just passerade en östlig statsgräns.
Uppgiften är väl att stävja fuskåkandet och inte bara leta efter alla möjligheter att sätta dit så många som möjligt. Bra att kontrollanterna enligt nya direktiv från och med februari skall ha en mjukare framtoning med en flexibel och medmänsklig hållning när de utövar sin uppgift. Hoppas att också UL:s ledning föregår med gott exempel och ändrar sin attityd mot resenärer som misslyckats att göra rätt, och följer samma riktlinjer och ändrar eventuella beslut som tagits på felaktig grund.