Replik på insändare av Mohamad Hassan 19 april
Tack Mohamad Hassan för Ditt svar på min insändare och för de vänliga orden.
Mohamad Hassan är en mycket engagerad och kunnig förtroendevald. Just därför överraskar det att han och Liberalerna så oreserverat går på spårvägslinjen när det gäller utbyggd kollektivtrafik i Uppsala.
Att spårväg är huvudförslaget framgår av spårvagnspartiernas förslag till nästa möte med kommunfullmäktige: ”att godkänna inriktningen för kommande ansökan om stadsmiljöavtal gällande spårväg.” Uppsalapaketet och avtalet med staten förutsätter dock inte alls spårväg utan ”kapacitetsstark kollektivtrafik", vilket kan vara så kallad BRT.
Spårvägspartierna satsar kommunens pengar på att driva fram spårvägar i Uppsala. Med informationsstugor på flera platser och andra informationsinsatser har lobbyarbetet bedrivits. Att spårvägspartierna använder kommunens pengar för att lobba för ännu inte fattade beslut är uppseendeväckande.
Nu vill spårvagnspartierna Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet i och med beslutet nästa kommunfullmäktige lägga ner ytterligare stora summor på projektet.
En av utgångspunkterna för spårvägar är den fördjupade översiktsplan för Bergsbrunna som fortfarande är ute på samråd. Men planen som man bygger så mycket på är lagd på lösan sand, eftersom man i planen bland annat inte tagit hänsyn till människors resebehov. Allt resande kan inte lösas med gång-, cykel- och kollektivtrafik. Det vet inte minst jag, som är året runt cyklist, bilen måste finnas för de som behöver den.
Men i planförslaget skall man medvetet göra det svårt för människor att använda den av ”rättviseskäl ”. De allt för begränsade gatuutrymmena skall dessutom också användas som ”vistelseplats”. Är Dragarbrunnsgatans trafiksituation ert ideal?
Översiktsplaneförslaget måste göras om för att spegla människors transportbehov, annars kommer inte människor att vilja bo i området och vad ska då dessa dyra spårvägar användas till?
Det finns inga exempel i Uppsala, eller någon annan stans, att tidig planering genomförs till punkt och pricka.
Verkligheten skapar hela tiden nya förutsättningar och människor är dynamiska och agerar långt ifrån så enkelspårigt som spårvagnspartierna tror dom om.
Se större istället för att ytterligare gräva ner er i spårvägsspåret.