Trafikverket har fastslagigt att det räcker med 2+1-väg mellan Enköping och Uppsala. Det är helt upp åt väggarna. Samtidigt säger man att det är 10 000 fordon per dygn där. Det är lika många som, nästan mer, än på E20 mellan Södertälje och Eskilstuna och där gick det minsann bra att bygga en bred motorväg
På E4 mellan Enånger och Hudiksvall är det 8 000 fordon per dygn, alltså mindre, och där byggde man 4-filig motortrafikled.
På vägen till Enköping borde motorväg vara det självklara valet. Förutom att det är ett viktigt pendlingsstråk skulle det också få fler att upptäcka att man kan använda 55:an för att slippa tränga sig genom Stockholm. Särskilt om man skriver på skyltarna att 55:an går till Norrköping i Uppsala och till Uppsala i Norrköping.
Mellan Annelund och Grillby kan man utnyttja den breda mittbarriären till att göra en svepande motorvägskorsning och förbi Örsundsbro finns en förbifart med perfekta kurvor för att kunna bredda till motorväg. Slopa 2+1-vägsplanerna! De leder bara till stressigt trafikbeteende.
Om både Enköping och Uppsala växer kommer de där 10 000 fordonen bli betydligt fler snart och då får vi problem om vi är dumsnåla nu.