Cykelfrämjandet gläds åt att Stora torget omvandlas från busshållplats till stadstorg. Det är så trevligt att se träden komma tillbaka och att vi får några fler sittplatser utan köptvång. 24 ton tunga motorfordon får dock fortsätta köra över torget, medan cyklister inte är tillåtna.
Ytterligare ett torg i Uppsala klyvs av en gata, Torbjörnstorg. Hit vill bussbolag och kommun istället flytta hållplatserna och samtidigt dirigera in cyklisterna bland fotgängarna.
Cykelfrämjandet föreslår istället att torget byggs ihop till en enhet genom att Torbjörnsgatan och Tunagatan blir gångfartsområde. Med vårt förslag blir det till och med fler bilplatser och större vistelseutrymme. Ganska likt kommunens omdaning av Stora torget, faktiskt.
Kommunen har svarat att sträckan på Torbjörns torg är för kort för att göra till gångfartsområde. Det är ett märkligt svar eftersom det finns exempel på lyckad omvandling på betydligt kortare sträckor såsom Skvallertorget i Norrköping.
Vi frågar förvaltningen och nämnden:
Varför lyfter ni bort hållplatserna från Stora torget och samtidigt flyttar in dem på Torbjörns torg?
Varför prioriterar ni skrymmande hållplatser på ett stadsdelstorg i stället för gång, cykling och vistelse?
Varför får man inte cykla över Stora torget när bussarna ändå kör långsamt?
Cykelfrämjandet i Uppsala