Gör privatekonomi till skolämne – för att ökad jämställdhet

Det är den 8 mars, den internationella kvinnodagen, och insändarskribenten Elisabet Jonsson vill lyfta ett särskilt problem: den ekonomiska ojämställdheten. För att råda bot på den krävs mer ekonomisk utbildning, tycker hon.

Privatekonomi borde bli ett skolämne tycker insändarskribenten. Det skulle leda till ett mer jämställt samhälle anser hon.

Privatekonomi borde bli ett skolämne tycker insändarskribenten. Det skulle leda till ett mer jämställt samhälle anser hon.

Foto: Adam Wrafter/UNT

Insändare2025-03-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den ekonomiska jämställdheten mellan kvinnor och män har ökat under de senaste decennierna. Fortfarande tjänar män mer, äger mer och har också djupare ekonomiska kunskaper vilket ger en ökat inflytande. 

Fram till och med 2019 minskade löneskillnaden mellan män och kvinnor successivt. Därefter har gapet varit oförändrat för att åter öka 2023. Den totala genomsnittliga inkomstskillnaden under ett liv blir 6,3 miljoner kronor om kapitalinkomster också inkluderas.

Att ojämställdheten följer med upp i åldrarna är inte förvånande. Kvinnors genomsnittliga pension uppgår till 17 000 kronor i månaden och mäns till 24 200, ett pensionsgap på 30 procent.

Vi vill lyfta problemet med ekonomisk ojämställdhet. Ekonomisk utbildning måste ges en större plats i samhället – kunskaper om privatekonomi (till exempel vikten av att ha ett sparande och att göra en budget) och samhällsekonomi.

Det är viktigt att både män och kvinnor förstår sambandet mellan lån och ränta eller hur hög inflation påverkar vår köpkraft, för att kunna ta rätt beslut om den egna ekonomin. Vi uppmanar därför riksdag och regering att se till att ämnet privatekonomi läggs in i läroplanen på gymnasiet. Utan en bred ekonomisk kunskap kan vi aldrig nå fullständig jämställdhet.